פסיכולוגיה התפתחותית - קורס 10493

סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2376

תקציר העבודה

ממ"ן 11
מספר קורס: 10493 – פסיכולוגיה התפתחותית שאלה 1
א.      הרעיונות המרכזיים בתיאוריה של אריקסון אריקסון מציג גישה מודרנית (להתפתחות חברתית ורגשית) לתיאוריה של פרויד.
ברעיון המרכזי של אריקסון, אין קבעון כמו אצל פרויד, אלא יש שלבים פסיכו-חברתיים.
אריקסון מייחס תפקיד מכריע לרגשות וליחסים חברתיים, בעיקר לאלה המתפתחים בשלבים מוקדמים של החיים, וטוען שהדרך שילד מתמודד עם הסוגיות של תקופת התפתחות מסויימת, תלויה בין השאר בהתפתחות בתקופות הקודמות של חייו.
אריקסון אומר שההתפתחות היא לאורך כל חייו של האדם, ולא מאמין שאדם יכול להתקבע בשלב מסויים.
כל שלב כרוך בסוגיית התפתחות מסויימת שכל אחד פותר לעצמו.
איכות הטיפול היא זו שתקבע אם התינוק יפתח אמון בסיסי במטפל, או חשדנות.
אריקסון חושב שגיבוש הזהות נמשך כל החיים (בניגוד לפרויד שאמר שההתפתחות נעצרת בשלב מסוים), אבל מציג את גיל ההתבגרות כשלב עיקרי.
הוא סבור שהשנים הראשונות בעלות חשיבות רבה להתפתחות, אך יחד עם זאת הוא לא תופס אותן כ"תקופה קריטית". הוא טוען שמי שמרגיש קושי בשלב מסוים, יתקשה לעבור לשלב הבא.
אריקסון מציג שלבים, כאשר בכל שלב יש משבר עיקרי אשר חשוב להתפתחות, מאחר ומכל שלב האדם יוצא מחוזק.
שמונת שלבי התיאוריה של אריקסון:
1. השלב האורלי-סנסורי – אמון בסיסי לעומת חשדנות בסיסית (גילאי 0-1): צורך לחוש בגירויים דרך החושים. שלב שבו ישנה אחריות רבה על האם. יש צורך גדול בעקביות. האם גורמת לתינוק לפתח אמון בסיסי. במידה ולא ייבנה האמון, תהיה לו תחושת לחץ וחוסר אמון בעולם.
2. השלב השרירי אנאלי – אוטונומיה לעומת בושה וספק (גילאי 1-3): כל מערכות השרירים מתפתחות, ולכן התינוק פחות תלותי, עסוק בנושאי שליטה. יש לאפשר לילד לחקור, אך מציבים דרישה לשליטה עצמית-  גבולות.
3. השלב הלוקומוטורי-גניטלי – יזמה לעומת אשמה (גילאי
3 -5): הרצון להיות חזק וכל יכול. אפשרות לפיתוח יוזמה ומעוף. דמיון, חשיבה, או תחושת אשם.
4. שלב –
העבודה ללא מקורות