סמינריון ב"חברות בספרות ילדים"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 22932
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

מבוא
" אבא סיפור . . .אני לא יכול לישון . . .ירח מסתכל לי בחלון . עוד מעט אני אהיה גדול יותר מידי אז אבא . . .עוד סיפור אחד ודי " ( יהונתן גפן) עוד לא נולד הילד אשר נרדם אחרי סיפור אחד – כך מספרים ההורים. מתוך אמונה כי כוחה של "ספרות ילדים" יכול לעמוד לה אף כנגד פלאי הטכנולוגיה המאפיינים את העידן המתקדם בו אנו חיים, בחרתי בעוגנה של דיסיפלינה זו לשמש כבסיס לעבודת פרוייקט הסיום.  כוחה של ספרות הילדים אינו טמון, לדעתי, בהגדרתה כי אם במה ששואפת לבטא : " ספרות הילדים בהיותה סמל של החיים התרבותיים, היא ספרות המשביעה את הצרכים של הילדים ואת תחומי ההתעניינות החיוניים שלהם. עליה לספק חוויות אשר מחדדות את הראייה הפנימית והתובנה של הילד את עצמו, בשעה שהוא קורא ומחפש את עצמו בסיפורים לצורך הזדהות; לספק חוליות של קישור וגישור בין הדורות; להדגיש נושאים שיש בהם "אינטרסים" טבעים לילדות; לחקור תכונות שונות, ערכים, דרכי חיים בתרבויות שונות בעבר ובהווה, לתת משמעות לחיים הכלליים בעולם הגדול" ( אופק, 1978) ספרות הילדים הנה גשר בין החיים הגלויים / הנראים לבין המאוואים הפנימיים של הנפש, אלו הנשארים, פעמים רבות, כמוסים או לחילופין מובעים באופן שאינו מבטא בצורה מהימנה את אשר בלב פנימה.   הדמויות השונות, הרעיונות המתגלמים על ידי גיבורים אנושיים ומואנשים מאפשרים לילד לחוות את הוויתו באופן שלם יותר תוך שימוש, באופן זהיר, בעולם הדמיון והרגש גם יחד. בפרוייקט זה הנני חפצה, מעל לכל מטרה אשר תמצא לה ביטוי בדפים הבאים, לחשוף את הילדים עימם אני עובדת ליצירות ספרות קלאסיות אשר לא נס ליחם ואשר ביכולתן לקחת את הילדים, על כנפיהן, ל"מעוזות רחוקים" ובעשותן כן, להרחיב את יריעת "האני העצמי" המתגבש בקרבם בצורה הטובה / הנכונה והמותאמת  ביותר לנפשם הרכה .  באמצעות יצירות הספרות, אשר נבחרו בקפידה תוך שימת דגש על איכותן האמנותית והתאמתן לעולם הילדים, הנני מקווה לתת מענה לצרכי הילדים ( הן אינטלקטואליים והן רגשיים)אך יותר מכל לטפח יחס של הערכה, קרבה ואהבה למילים, לרעיונות, לחשיבה, לציוריות . . . .לכל המכלול הנקרא " ספרות ילדים".     " חברות בספרות ילדים"תוכן עניינים
תוכן עניינים.. 2
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 6
פרק ראשון: ספרות ילדים – הגדרה.. 6
פרק שני: יצירת ספרות טובה לילד – סקירת מאפיינים. 10 פרק שלישי: ייעודה ותרומתה של ספרות הילדים. 13
פרק רביעי: שיקולים פסיכולוגיים.. 16
פרק חמישי : שיקולים פילוסופיים.. 30 פרק שישי: שיקולים דידקטיים.. 36
פרק שביעי : מטרות הפרוייקט.. 47
פרק שמיני : ניתוח שתי יצירות לדוגמא. 50 ביבליוגרפיה: 63