סמנריון בלימודי האישה "אמהות חד-הוריות מתוך בחירה" עבודה מצטיינת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6798
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
הקדמה ..2-3
סקירת ספרות
1 .הגדרת אישה…–……………………………4
            1.1הגדרת אמהות…–..……………………….4-6                       1.2הגדרת אם חד-הורית–……………………..6-7
2 .סטטיסטיקות למשפחות חד הוריות בישראל 7               2.1הרכב לאומי של המשפחות החד הוריות הוא  –..7
            2.2הרכב מצב אישי של ההורה -..8
3 .תהליך העצמת אמהות חד-הוריות –..8
4 .שיטות מחקר –9
5.הצגת הממצאים 10-17           
6 .קטגוריות -…18-24
סיכום –
5 רשימה ביבליוגרפית 26
הקדמה עדיין לא קיימת התייחסות ערכית חיובית לאמהות חד-הוריות תוך החברה ובמיוחד במגזר הערבי. בפועל קיימות נשים אמיתיות שחלקן שואפות לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של המיתוס האימהי , כאשר חייהן רחוקים מן האידיאל. הן נאבקות באמביוולנטיות, ספקות ועימותים ונכשלות כל פעם מחדש בעמידה שבמיתוס ולו רק בדברים הפעוטים ביותר (חוסר סבלנות, רצון ל"חופש" מאמהות…). המיתוס מכניס אותן למקום בלתי אפשרי להתמודדות, מקום של חוסר ראיה מורכבת של תפקיד האמהות,והאחריות המוטלת עליה כלפי הילדים. האם האמיתית והאישה מסתתרים בערבוביה בתוך תפקיד משותף עם בעלה.   אחרות רוצות להיאבק במיתוס זה ולא לתת לאמהות משקל כבד כל כך בחייהן. רבות נעות בין שתי הקצוות הללו של הזדהות ושאיפה למימוש מיתוס האם הנהדרת ובקצה האחר מרידה מוחלטת במיתוס ובכל מה שמתלווה אליו לאורך כל שלבי החיים בתפקיד האימהי,כי היא נשארת לבד.                  (Sered, S. (2000) Issue on Motherhood. Mother and Icons.3. 5-13
משפחה חד-הורית היא משפחה שבה יש, בנוסף לילד אחד לפחות, רק הורה אחד (ולא שניים). משפחה חד-הורית נוצרת בדיעבד עקב גירושים, פרידה או התאלמנות או שנוצרת מלכתחילה כאשר ילד נולד, מאומץ או נמסר בעקבות פונדקאות להורה יחיד (שאינו נשוי או מתגורר עם ידוע בציבור).
במרבית המקרים, במשפחה חד-הורית ישנם אם וילדיה, ורק במיעוט של המקרים משפחה חד-הורית מורכבת מאב וילדיו.
העומדת בראש משפחה חד-הורית קרויה בדרך כלל "אם חד-הורית", אך יש המעדיפים את הכינוי "אם יחידנית"  התייחסות למצב זה בלי להתייחס למינו של ההורה ניתנת בביטוי "הורה יחיד".
בעבודה זו בוחרים לדבר על אמהות חד-הוריות מתוך בחירה. , הן החליטו לחיות בלי בעל. ויש הרבה מצבים כאלה בארץ. אני אתמקד בראיון של אמהות ממגזר הערבי שהן אמהות חד-הוריות מתוך בחירה, מה הקשיים ומה המכשולים שנפגשים בהם בדרך, איך מתמודדים עם התערבות המגזר בחייהן, איך זה משפיע על זהותן ועל מצבן כנשים ואמהות שגרות בלי "גבר". האמהות האלה נמצאות במעגל סגור בתוך החיים ובאופן ספציפי במגזר הערבי, כי המגזר הזה לא נותן חופשיות מוחלטת לאישה והוא מנסה לשמור עליה בכל המצבים, וגם לא עוזב אותה וממשיך לרדוף אחריה בכל מקרה, במיוחד אם האם היא אם חד-הורית וזה המצב הכי גרוע בחייה, כי בחרה לשבת בבית עם ילדיה לבד בלי בעל. ז"א במגזר הערבי בחירה לא נכונה וזה משקף שבחרה דרך שחורה וסגורה והחליטה לחפש דברים לא חוקיים ולא מקובלים במגזר הערבי. אם חד-הורית החליטה לחפש חופש וזה מדליק אור אדום על זהותה במגזר הערבי, שמסתכל עליה כאשמה וחוצפנית. על כל אישה שנכנסת לאתר הנישואין במגזר לשמור על בעלה ולהשאיר את עצמה לידו בכל המצבים הטובים והרעים, אפילו אם זה היה על חשבון מצבה הנפשי,החברתי,התרבותי,הכלכלי…
בראיון שראיינתי מתבטא מצבה של אמא חד-הורית מתוך בחירה, ומתבטאת הדאגה והאחריות הכפולה שנזרקת על ראשה. המגזר שלנו לא סובל אמהות כאלה, רק אם הבעל נפתר או התרחקה ממנו בגלל מעשה משפיל וגרוע שלחץ עליה לעזוב או להתגרש ממנו. רק דברים כאלה מקובלים לאישה לבחור להיות חד-הורית. אבל מתוך בחירה זה מושג שמים עליו דגש גדול במגזר, כי אסור לחד-הורית להחליט החלטה כזאת לחיות לבד בלי סיבות משוכנעות ורציניות ומקובלות במגזר. חקר מגדר בארץ. (האגודה הישראלית ללימודים פמניסטיים בישראל) עלון מס: 10-11 נובמבר דצמבר 2002."למען אימהות חד-הוריות ומאבקן בתכנית הכלכלית".עמוד 59-61.