מעורבות הורים בגן וכיצד היא תורמת לעשיה החינוכית בגן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 12560
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר העבודה                                                                                       עמ' 4-5
מבוא: א. הצגת רציונל המחקר                                                                            עמ' 6-7
ב. שאלות המחקר                                                                                    עמ' 7-8
סקירת ספרות:
הקדמה                                                                                                  עמ'    9
רעיון מעורבות הורים בחינוך, מהו?                                                            עמ'    9
התפתחות עולמית                                                                                    עמ'  10    התפתחות מקומית                                                                                   עמ'   10  מעורבות/התערבות או שיתוף הורים-משמעות והגדרות                               עמ'
1 1-13
שתי מערכות נפרדות מערכת ביתית ומערכת גנית                                         עמ'    13
הקשר בין ההורים למוסד החינוכי כגורם משפיע בחינוך הילד                       עמ' 13-15
אפיון הקשר גננת הורים                                                                          עמ'    15  תפישת הקשר בעיני הגננת ובעיני ההורים                                                עמ' 15-16
תרומת שיתוף ההורים בפעילות החינוכית בגן הילדים                                    עמ'   17
א. תרומת שיתוף ההורים במעשה החינוכי- להורים                                   עמ'  17-18
ב. תרומת שיתוף ההורים במעשה החינוכי- לגננת                                      עמ' 18-19
ג. תרומת שיתוף ההורים במעשה החינוכי – לילד                                      עמ' 19-20 הצעות מעשיות מתוך מאמרים על תועלתה של מעורבות ההורים בעשייה החינוכית                                                                                עמ' 20-21
החסרונות בשיתוף הורים בפעילות החינוכית                                             עמ' 21-22
גורמים המעודדים מעורבות הורים                                                         עמ' 22-23
דרכים שונות ליצירת מעורבות הורים                                                     עמ' 23-24
מתודולוגיה:
א. עקרונות גישת מחקר פעולה                                                                    עמ'
5 ב. שיקולים בבחירת גישת מחקר פעולה לצורך מחקר זה                             עמ'
5 -26
ג. כלי המחקר ותיאור כללי של האוכלוסייה הנחקרת                                  עמ' 26-28
ממצאים וניתוח תוכנית ההתערבות:
1.     ניתוח השאלונים                                                                      עמ' 29-35 
2 .     ניתוח הראיונות                                                                        עמ' 35-38
3 .     ניתוח הסדנא בנושא מעורבות הורים                                             עמ' 39-41
דיון בתוצאות ובמסקנות                                                                       עמ' 42-44
סיכום                                                                                               עמ'
4 5-47
ביבליוגרפיה                                                                                       עמ' 48-50 נספחים:                                                                                                 עמ' 51
נספח 1-שאלונים: חלק א' נתונים דמוגרפים                                                                           עמ' 52
חלק ב' תחומי מעורבות הורים בגן                                                               עמ' 53
חלק ג' תרומת מעורבות הורים בפעילות החינוכית בגן מנקודת מבטה של הגננת                                                                                                עמ' 54
חלק ד' השפעת מעורבות הורים על הפעילות החינוכית בגן                                עמ' 55
נספח 2- שכתוב הראיונות עם הגננות                                                      עמ' 56-57
נספח 3- מהלך תרגיל בנושא מעורבות הורים מהו?                                   עמ'  58-59       תקציר מעורבות הורים בחינוך, הינו תהליך דינאמי ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. התהליך הוא אוניברסאלי ומחקרים רבים בארצות שונות מאשרים עובדה זו.
מחקרים שונים מציינים את היתרונות הגלומים במעורבות בונה של ההורים בחיי הגן ובית הספר, עם זאת, יש החוששים כי מעורבות הורים עלול לגרום לקשיים מסוימים ויכול להפוך למכשול.  עצם היותו של השיתוף תהליך ארוך טווח, וכיוון שהצדדים המעורבים יוצאים במקרים רבים מנקודות מבט שונות, הרי רצופה הדרך בקונפליקטים רבים ורק איזון נכון ביניהם מביא להצלחתו. בעקבות מקרים אישיים של קונפליקטים שלא ניתנים לגישור בין חברותיי הגננות לבין ההורים, טענות והבעות אי אמון מצד שני הצדדים בהזדמנויות שונות, ודרישת המערכת להגביר ולמסד מעורבות ושיתוף פעולה, החלטתי לחקור את סוגית מעורבותם של ההורים בגן. המטרה, להוביל את הגננות בבטחה ולא בחשש, ולהבין שמעורבות הורים טומנת בתוכה גם זכויות רבות מעניינות ומגוונות, היכולות רק להועיל לנו בעבודתנו החינוכית, אם נשכיל להשתמש בה בחכמה.  במחקר זה נבחן מהי מעורבות הורים, וכיצד היא נתפשת בעינינו, הגננות? האם ניתן להפיק ממנה תועלת מרבית ולשבח באמצעותה את העשייה החינוכית בגן? האם זוהי תופעה הניתנת לפתרון? כיצד ובאילו דרכים ניתן להביא לתקשורת מועילה בין הגננת להורים בכל הקשור למרכיבי המעשה החינוכי ילדים-הורים-גננות?
לאור העובדה, שבאגף לחינוך קדם יסודי מייחסים חשיבות רבה לשיתוף הורים ולמעורבותם בתהליכי החינוך בגן הילדים, ובהנחה שהורים רוצים להיות מעורבים, נשאלת השאלה על מי מוטלת אחריות זו? מי יקדם את השינוי? ומדוע, למרות סברת כל המחקרים והספרות המקצועית הטוענים כי יש בסיס טוב להידברות, עדיין סוגיה זו מעוררת התנגדות בקרב רבות מן הגננות?
שאלת המחקר המרכזית היא: מהי מעורבות הורים וכיצד היא תורמת לעשייה החינוכית בגן?
המחקר התמקד בגננות שונות בחינוך קדם יסודי, בחינת התופעה ודרכי העזרה נעשו באמצעות שאלונים וראיונות עומק שערכתי עם גננות, וכן סדנא שקיימתי עם חברותיי ללימודים במכללת "אפרתה", הכוללות גם מורות. ממצאי המחקר מגלים כי הורים רוצים להיות מעורבים בגן,  אך גננות חוששות ממעורבות זו. לעומת זאת, הפערים בין עמדת הגננות לבין מעורבות הורים כפי שמתבטאת בפועל, קטנים מכפי שניתן להסיק, ולכן קיימת תשתית טובה לקיום תקשורת מועילה בין הגננות לבין ההורים באשר לעשייה החינוכית בגן.
בעניין היוזמה והאחריות למעורבות הורים קיימות בספרות המקצועית שתי גישות.  הראשונה טוענת כי ההחלטה היא בידי ההורים. הגישה השנייה טוענת שההחלטה היא בידי הגננת והצוות. מחקרי זה מסתמך על הגישה השנייה, בהנחה שאם תהיה לי ולחברותי הגננות, הבנה מלאה ורחבה באשר לעמדותינו הסובייקטיביות, ותחומים המכבידים עלינו במגע עם ההורים, נוכל לסלול דרך להבנה והידברות ללא חשש עמם.   עוד עולה מממצאי המחקר, כי גננות, אינן מקבלות הדרכה מספקת בכל הנוגע למעורבות הורים בעשייה החינוכית, ולכן גם חוששות או אינן יודעות כיצד לנהל דיאלוג מתמיד עם ההורים בהקשר לכך. יתכן וזוהי התשובה לשאלת התנגדות הגננות בסוגית מעורבות הורים.  המסקנה שעולה מן המחקר היא כי למרות שמגמה זו הולכת ותופסת תאוצה במערכת החינוך, לא נעשה שום ניסיון ממשי עד כה, מצד קברניטי משרד החינוך לנהל סדנאות הדרכה לגננות בפועל בהקשר למעורבות הורים, ולכן המלצתי לצורך השגת מטרת מחקר זה היא, בראש וראשונה, לקיים תוכנית לימודית אשר תכשיר הן את הגננות בפועל, והן את הגננות הלומדות במוסדות הכשרה להוראה, ותלווה אותן לאורך כל התהליך באופן תמידי ועקבי במהלך עבודתן כגננות. דמות המפתח ביצירת אפיקי תקשורת ומעורבות הורית אשר יכולה לתמוך ולעזור לדעתי, היא היועץ החינוכי, הבקי ברזי מערכת החינוך והגן, ובו בזמן ער ורגיש לצורכי הילדים וניטרלי לכל הצדדים.
העבודה בפונט 14, רווח כפול