היחסים בין מיכל לדוד מנקודת מבטה של מיכל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2252
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

היחסים בין מיכל לדוד מנקודת מבטה של מיכל תוכן העניינים
מבוא -3
            –    הצגת הנושא וניסוח שאלות המחקר אפיון מערכת היחסים בין מיכל לדוד -…4-7
–          תיאור מערכת היחסים הראשונה –          השבת מיכל- שלב ביניים –          תיאור העימות- המערכת השנייה של היחסים –          מדוע יש שינוי §       סיכום -8-9
–          מה למדנו מכך על עיצוב דמותה של מיכל –          הכללה- כיצד משתלב הנושא בקורס             §      ביבליוגרפיה –10                מבוא:
מיכל היא בתו של שאול המלך ואשתו הראשונה של דוד.
מערכת היחסים שבין דוד ומיכל מתוארת במקרא כמפותלת ומורכבת ביותר, תחילתה בציון אהבתה של מיכל לדויד  "וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֶת דָּוִד" (שמואל א, יח 20), וסופה במפח נפש ובקביעה שלמיכל לא היה ילד עד יום מותה.
כאשר שמע שאול על אהבת מיכל לדויד, החליט להשיאם – לא בשל אהבתם  אלא בכוונת זדון להכשיל את דויד ולחסלו – "לְהַפִּיל אֶת דָּוִד בְּיַד פְּלִשְׁתִּים" (שם, י"ח
5 ) . כדי להגן על חייו ולהציל אותו מידי אביה שיקרה מיכל לשליחי שאול אשר ביקשו לראותו באומרה שהוא חולה, וכך אפשרה לו להימלט; כשנחשפה התרמית שיקרה לאביה ואמרה, שדויד איים על חייה אם לא תסייע לו  (יט 11 –  18). לאחר בריחתו של דוד ניצל שאול  את היעדרותו והחליט להשיא את מיכל לפלטי בן ליש  (כה 44). לאחר מות שאול ואחרי שהומלך דוד על יהודה בחברון,  דרש הוא לקבלה חזרה כתנאי להסכמתו לכרות ברית עם בית שאול. כך הדגיש דויד את זיקתו לבית שאול שהיה יקר וחשוב לבני בנימין, שבטו של שאול, וכך נלקחה מיכל מבית פלטי בן ליש, בעלה השני, (פלטי ליווה אותה הולך ובוכה) בחזרה לבית בעלה הראשון, דויד (שמואל ב, ג 12 – 14).  במהלך הזמן חלה תפנית, אירוע הגורם לעימות בין דוד ומיכל קשור להעלאת ארון ה' לירושלים בתהלוכת שמחה,דוד עצמו לבש אפוד בד ורקד "בְּכָל עֹז" לפני הארון. מיכל השקיפה על התהלוכה מחלונה ובזה לו בלבה, וכאשר חזר דויד לביתו קיבלה את פניו בלעג: "מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים" (ו  20). דויד ענה לה בחריפות, כי הוא רקד לפני ה' "אֲשֶׁר בָּחַר בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל בֵּיתוֹ" וכי דעתן של השפחות אינה חשובה בעיניו כלל .
סיפור זה מסתיים במילים "וּלְמִיכַל בַּת שָׁאוּל לֹא הָיָה לָהּ יָלֶד עַד יוֹם מוֹתָהּ" (ז 23) –  רמז אפשרי לעונשה של מיכל על דבריה, ויש המפרשים כי דוד העניש אותה בכך שהתנכר לה עד יום מותה.
כאמור, המקרא מספר לנו מעט מאוד על מיכל ורק בהקשר לשאול ודוד. בעבודה זו ננסה להבין ולהבהיר את מערכת היחסים של דוד ומיכל מנקודת מבטה כמו גם את אכזבותיה, תקוותיה, ומאבקיה של מיכל.
שאלת המחקר העיקרית היא מדוע זלזלה מיכל בדוד? כדי להסביר למה בזה מיכל לדוד נבחן  כיצד התייחסה מיכל לדוד במערכת הראשונה , ובמערכת השנייה? וכיצד ניתן להסביר את השינוי?
בסיכום העבודה ננסה לגבש תובנה לגבי מה למדנו מכך על עיצוב דמותה של מיכל?