סוניה דלוני- Sonia Delaunay (1885-1979) - אומנות ישראלית- ציון עבודה 97

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2616
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

בעבודתי אעסוק באמנית סוניה דלוני- Sonia Delaunay  (1885-1979)  העבודה הינה מחולקת לשלושה חלקים: תחילה אסקור את הביוגרפיה של האמנית, לאחר מכן אנתח ארבע מיצירותיה ובסוף העבודה אספר מנקודת מבטי האישית על בחירתי באמנית זו.
  סוניה דלוני נולדה כשרה שטרן למשפחה יהודיה באודסה שבאוקראינה שטרן. משפחתה הייתה משפחה של פועלים. בתקופת ילדותה ניכר כי העריצה את אביה על עצם סגולותיו הרבות להיות מפרנס המשפחה היחידי והושפעה ממנו רבות במהלך חייה. סוניה העריכה את הנכונות והאומץ  של אביה, אשר הינו פועל חרוץ במפעל, וזאת לעומת אימה אשר הייתה אישה נרגנת וממורמרת מכל חייה. יחסה זה כלפי הוריה היווה עבורה גורם משפיע להתנהלות חייה הבוגרים, על אף שהופרדה מהם בגיל 5 ואומצה על ידי דודה הנרי טירק, עורך דין עשיר, ועברה  להתגורר עימו   בסנט פטרסבורג, שם שונה שמה לסוניה טירק.
דילאווני כילדה נהגה לטייל עם דודה ואשתו כל קיץ ברחבי אירופה ולבקר בגלריות ומוזיאונים, ביקורים אלו ברחבי העולם פיתחו אצלה איכויות אומנותיות בגיל כה צעיר.
בגיל 16 החלה בלימודי האומנות בבית הספר התיכון בו למדה ולאחר מכן נשלחה דילאווני ללמוד אמנות ורישום  בkarlsruhe academy of fine arts   בגרמניה (1904). את חוויית הלימודים עברה תחת פרופסור קפדן שסייע לה לפתח בסיס סגנוני ואף למתוח ביקורת על הציור הגס והביקורתי שלו, מה שהביא אותה לתת לעצמה חופש וסטייל בציוריה (ציורים כדוגמת ""Finnish landscape (1908)). תוך השפעה  מציירים מודרניים אימפרסיוניסטים נחשבים כדוגמת אנרי מאטיס, פאבלו פיקאסו, ג'ורג' בראק ווינסנט ואן-גוך. בהמשך, דילאווני בעצמה הפכה לציירת ורשמת אימפרסיוניסטית ופוסט-אימפרסיוניסטית.