תכנון יחידה עסקית - חלק א+ב - קומסק

תקציר העבודה

חלק א   תקציר מנהלים:
חברת קומסק ייעוץ היא חלק מקבוצת קומסק הפועלת בארץ ובעולם במישרין ובאמצעות חברות בנות. תחום הייעוץ בחברת קומסק מהווה כ – 70% מפעילותה העסקית של החברה. בשנת 2000 הפכה קבוצת קומסק חברה ציבורית (לאחר שהוקמה בשנת 1986). בעבודה זו נתמקד במיקומה של חברת קומסק ייעוץ בישראל בענף ייעוץ אבטחת המידע. ענף זה הינו ענף רווי (צמיחה של עד 6% בשנה),המתחרות הגדולות בו הן קומסק ואבנט (המחזיקות בכ 80% מהשוק, קומסק לבד כ-45%). שוק הייעוץ בארץ מתמקד בלקוחות העסקיים בעיקר (המגזר הפרטי אינו אטרקטיבי דיו). נציין את השפעות התקנות הרגולטיביות האחרונות (כדוגמת באזל II ותקנה 357) אשר מקנות לענף הזדמנויות עסקיות חדשות. ענף זה אינו נחשב ענף אטרקטיבי לכניסת מתחרים חדשים משום שהוא רווי ומשום שעל מנת להצליח בענף יש צורך במסה קריטית של עובדים וידע (וזאת על מנת לענות בצורה הטובה ביותר על צורכי הלקוחות השונים). חברת קומסק היא החברה הותיקה בענף, מונה כ 130 יועצים, ובשל העובדה שהיא המובילה בתחום היא מנסה להתרחב דרך חדירה לשוק האירופאי ובמזרח הרחוק (זאת עושה באמצעות חברות בנות ושותפויות עסקיות). מאפיין נוסף המצוי בחברת קומסק והמבדל אותה ממתחרותיה הוא התייחסותה לתחום אבטחת המידע כחלק בלתי נפרד מתחום הסיכונים התפעוליים הכולל של הארגון.  כאמור, האסטרטגיה התחרותית בה נוקטת החברה היא בידול ויצירת ייחודיות נתפסת .
מצבה הפיננסי של קומסק הינו יציב לאורך השנים האחרונות ואעפ"י שנראתה ירידה במכירות ובעקבותיה גם ברווחי 2003 (המיוחסת בעיקר לתחום האינטגרציה והאחסון המיוצגים ע"י חברת הבת פאבליקום ותחום האחסון בחברה) אנו צופים שמעידה זו לא תחזור בשנה הקרובה. נציין כי בשל ההנפקה שהתרחשה במהלך שנת
2 000 בקופתה של קומסק מצויים כ 10 מיליון ₪ שיוכלו לעזור לה באם תבחר לבצע אי אלו שינויים בפעילותה. בעבודה זו, התייחסנו גם לפן הניהולי והארגוני של קומסק – גילינו כי מבנה החברה מאפשר לה גמישות, כמו כן התרבות והערכים אשר מוקנים לעובדיה מסייעים לה לבדל עצמה ולתת ללקוח את השירות המיטבי מבחינתה וע"י כך ליצור "Super Pleased Customer".          תוכן עניינים:
נושא עמוד א. תיאור קומסק
4     א.1. תאור כללי של קומסק
4     א.2.
ההיסטוריה של קומסק  5
    א.3.
הגדרת התחום העסקי
6 ב. ניתוח חיצוני 9
    ב.1. הגדרת הענף והסביבה הרחבה 9
    ב.2. השפעות בענף (מודל PESTD) 9
           סיכום אטרקטיביות הענף לפי מודל 5 הכוחות של פורטר     ב.3. שרשרת הערך המקובלת בענף
1 3
    ב.4. זיהוי ה-KSF בענף
1 4
    ב.5. ניתוח שוק ולקוחות
1 5
    ב.6. ניתוח מתחרים
1 6
    ב.7.
מסקנות ניתוח ענפי (שימוש במודל SWOT)
1 8
ג. ניתוח פנימי
2 0     ג.1. ניתוח פיננסי וסיכום
2 0     ג.2. שרשרת הערך של קומסק
2 6
    ג.3. ניתוח פונקציונאלי
2 7
    ג.4.
ניתוח ארגוני
2 9
    ג.5. עוצמות וחולשות של קומסק
3 1
ד. הצורך בשינוי
3 2
    ד.1. מטרות ויעדים נוכחים של קומסק
3 2
    ד.2.
אסטרטגיה תחרותית הנוכחית של קומסק (לפי מודל פורטר)
3 4
    ד.3. מסקנות ראשוניות
3 5
ה. ביבליוגרפיה
3 6
ו. נספחים
3 7
    ו.1. תרשימי ענף
3 7
    ו.2. דו"ח רו”ה לשנים 2001-2003
3 8
    ו.3. מאזן לשנים 2001-2003
3 9
    ו.4. תזמ"ז לשנים 2001-2003
4 0     ו.5. יחסי רווחיות
4 1
    ו.6. תרשימי רווחיות
4 2
    ו.7. יחסי נזילות, איתנות פיננסית, תזרים ויעילות תפעולית
4 4
    ו.8. מדד אלטמן
4 6
    ו.9. מודל פורטר לסיווג אסטרטגיות
4 7
חלק ב   תקציר מנהלים:
חברת קומסק ייעוץ היא חלק מקבוצת קומסק הפועלת בארץ ובעולם במישרין ובאמצעות חברות בנות. תחום הייעוץ בחברת קומסק מהווה כ – 70% מפעילותה העסקית של החברה. בשנת 2000 הפכה קבוצת קומסק חברה ציבורית (לאחר שהוקמה בשנת 1986). ענף ייעוץ אבטחת המידע בישראל הינו ענף רווי , שוויו נאמד כיום בכ 100 מיליון ₪ לשנה,  כאשר המתחרות הגדולות בו הן קומסק ואבנט (המחזיקות בכ
8 0% מהשוק, קומסק לבד כ-45%). בעבודה זו בחנו חלופות שונות העומדות בפני קומסק למען הגדלת עסקיה ורווחיה של החברה. לאחר בחינת החלופות והצגת יתרונות וחסרונות בחרנו בחלופה של פיתוח שוק,כניסה מאסיבית  לתוך שוק ייעוץ אבטחת המידע באירופה. השוק האירופאי, בשונה מהשוק בארץ, נמצא בשלבי צמיחה (15%-20% בשנה) כאשר שוויו כיום נאמד בכ 2.2 מיליארד $.
 יש לציין כי הצלחתה של חלופה זו תתבסס על המוניטין אותו רכשה החברה ועל שיתוף הפעולה עם חברות אינטגרציה שונות (בין אם תחת הסכמי הפצה ובין אם לאו) אשר ישמשו כגב שיווקי . מימוש חלופה זו יתפרס על פני חמש שנים.
האסטרטגיה התחרותית שהנחתה  את החברה במהלך הפעילות בשוק הישראלי , אסטרטגית בידול ויצירת ייחודיות נתפסת,  תנחה את החברה גם במהלך הקרוב בעת החדירה לשוק האירופאי.
השינוי הקרוב ידרוש מהחברה הגדלת כוח האדם בחברה בצורה משמעותית , הרחבת הקשרים העסקיים עם שותפים אסטרטגיים (חברות אינטגרציה , לקוחות וגופים מוסדיים אירופאים בתחום) והרחבת הסניפים הקיימים תוך דגש על פעילות שיווקית ענפה ומגוונת.
מצבה הפיננסי של קומסק ערב השינוי הינו יציב (למרות ירידה במכירות ובעקבותיה גם ברווחי 2003 המיוחסים בעיקר להפסקת פעילות בתחום האינטגרציה והאחסון ), החברה פתחה את שנת 2004 ברווח של 1.3 מ' ש"ח ובנוסף החברה מייצרת מזומנים מפעילות שוטפת 4.6
מ' ש"ח ברבעון הראשון של 2004. בקופתה של קומסק מצויים כ-  16 מ' ₪ (כ- 10 מ' מתוכם הגיעו מההנפקה בבורסת ת"א).  בנוסף החברה כיום אינה ממונפת ועיקר ההתחייבויות לזמן הארוך נובע מסעיף סיום יחסי עובד-מעביד.
לשם מימון הפעילות בחמש השנים הקרובות החברה תשתמש בכ- 27 מ' ש"ח מהונה , שתי הלוואות בנקאיות בשתי תקופות שונות בסך כולל של כ – 6 מ' ש"ח (אנו סמוכים שההלוואות יאושרו וזאת על סמך העובדה שאכן קומסק לאורך השנים בכלל ובתקופה האחרונה בפרט מצליחה לייצר מזומנים בעיקר מפעילות שוטפת)  ובנוסף חלק מהכנסות פעילותה השוטפת של החברה.
עסקי החברה כיום מתחלקים לכ- 70% פעילות בישראל לעומת כ- 30% פעילות באירופה, בתום חמש השנים, ע"פי התכנון שיוצג בעבודתנו , החברה תהפוך נתונים אלו , כלומר 70% מעסקי החברה יתרכזו באירופה וכ- 30% מעסקיה יתרכזו בשוק הישראלי.
חשוב לציין כי החברה אינה מזניחה את שוק ייעוץ אבטחת המידע בישראל ולמרות צפי לירידה קלה בנתח השוק הישראלי , החברה מתכוונת להיות החברה השלטת בשוק ייעוץ אבטחת המידע בישראל גם בתום חמש השנים בו יתרחש השינוי.
   תוכן עניינים:
נושא עמוד
1 . מבוא
5
1 .א. הגדרת התחום העסקי והמצב הקיים 5
1 .ב. האסטרטגיה העסקית בה נוקטת החברה כיום
6
1 .ג. גורמי היתרון התחרותי 7
1 .ד. עמידות היתרון התחרותי
8
1 .ה. מטרות ויעדי החברה כיום 9
1 .ו. חלופות פעולה
1 1
2 . הצגת התוכנית העסקית
1 6
2 .א. השינוי האסטרטגי
1 6
2 .ב. עיקרי התוכנית
1 6
2 .ג. הנחות עליהן מתבסס השינוי
1 9
2 .ד. מטרות ויעדי השינוי
2 0
2 .ה. יתרונות תחרותיים נדרשים
2 1
2 .ו. אסטרטגיה תחרותית דרושה
2 3
3 . ניתוח הסביבה החיצונית בהקשר לשינוי
2 4
3 .א. הגדרת הענף וסביבת המאקרו
2 4
3 .ב. גורמים המשפיעים על סביבת המאקרו
2 4
3 .ג. צפי למחזור חיי הענף
2 7
3 .ד. ניתוח מידת התחרותיות והאטרקטיביות עפ"י המודל של פורטר
2 7
3 .ה. מודל KSF
2 9
3 .ו. ניתוח SWOT
3 1
3 .ז. ניתוח מתחרים
3 2
4 . יישום פונקציונאלי
3 3
5. יישום ארגוני
3 7
5.א מדיניות משאבי אנוש
3 7
5.ב. ערכים ארגוניים
3 8
5.ג גישה ניהולית
3 8
5.ד. תרבות ארגונית
3 9
6 . יישום מימוני
4 0
6 .א. השקעות נדרשות
4 0
6 .ב. מקורות מימון
4 2
7. יישום פיננסי
4 3
7.א. תכנון פיננסי
4 3
7.ב. ניתוח פיננסי – B-Plan
4 4
7.ג. מסקנות מהניתוח הפיננסי
4 8
8 . סיכום
4 9
8 .א. סיכונים, תרחישים ודרכי התמודדות
4 9
8 .ב. אבני דרך בתוכנית (תרשים Gannt) 51
8 .ג. סיכום 53
9. ביבליוגרפיה 54
1 0. נספחים 55