סמינריון על אנורקסיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 12972
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

עמ' מבוא

2
אנורקסיה נרבוזה -…
5
·       הגדרה וקריטריונים אבחוניים.
גורמים ביולוגיים ופסיכולוגיים להיווצרות המחלה -…
7
·       גורמים ביולוגיים.
·       גורמים פסיכולוגיים.
התפתחות הגורמים החברתיים תרבותיים – רקע

12
·       הגוף כמופע – היסטוריה.
·       הגישה החברתית תרבותית.
·       הבדלים בין-תרבותיים.
אידיאל היופי ודימוי הגוף –..
17
·       אידיאל היופי בעשורים האחרונים. ·       "היופי" – אמת או חלום?
·       מודלים להיווצרות דימוי גוף.
תפקיד האישה – מסר חברתי, תקשורתי ומסחרי —
24
·     המסר החברתי הכפול אודות תפקיד האישה.
·       הבניית המציאות על ידי התקשורת והפרסום.
·       שיווק של דימוי גוף מעוות ושל תפקיד ומעמד האישה.
·       היבטים שיווקיים ומסחריים של אידיאל היופי.
·       העמדה הפמיניסטית.
תסמונת תלוית תרבות, האומנם?

33
פתרונות אפשריים -.
36
דיון –..
38
ביבליוגרפיה
42
מבוא
"היא איבדה את עצמה לדעת (בשפה יפה).
לא היה לה טוב.
אף-פעם לא היה לה טוב.
היא סבלה מעצם קיומה.
מרטה את עצביה בלי יכולת להזיל דמעה.
הם אסרו או היא אסרה זאת על עצמה.
את הרגשות, הצרכים, החיים, ההנאות הקטנות הבסיסיות של כל יצור אנוש, גוף – נפש – רוח.
מלחמה תמידית.
מה יאמרו אחרי שתלך?
קשה לה כך סתם לוותר, בלי לדעת מה יישאר, מה יגידו, מי ינצח בתוכי יצר החים?
או ההרס, ההרס העצמי, שאין לו ברירה אלא להיות סופי".
שיר זה נכתב בידי נערה, אשר הייתה למחבר העבודה היכרות אישית עימה. נערה זו לקתה באנורקסיה נרבוזה, ולאחר מספר שנות אשפוז, שמה קץ לחייה, בדרך אכזרית, תוך שהיא קופצת מגשר לגלגליה של משאית נוסעת במרכזו של כביש ראשי. לאחר מותה נמצאה מחברת השירים, אשר השאירה אחריה, אותם כתבה, מתוך הסבל והמצוקה בהם הייתה שרויה.
אנורקסיה נרבוזה היא אחת המחלות הפסיכיאטריות הקשות. היא מתאפיינת בהפרעה קשה בדימוי הגוף, המביאה להרעבה עצמית וירידה קשה במשקל. התחלואה הקשה מלווה בהעדר רצון להבריא, והופכת את הטיפול בחולה למשימה תובענית וקשה מאוד. זוהי מחלה מסוכנת ובעלת שיעור תמותה לא מבוטל. האנורקסיה ידועה כהפרעה רב סיבתית, אשר חוברים בהיווצרותה גורמים פסיכולוגיים, ביולוגיים (גם גנטיים) וחברתיים תרבותיים. הסופרת הפמיניסטית סימון דה-בובואר אמרה כבר באמצע המאה הקודמת, כי האישה איננה נולדת אישה, אלא לומדת להיות כזאת. בדבריה אלה, לא התכוונה הסופרת להתעלם מההבדלים הביולוגיים הקיימים בין גברים לנשים, אך טענה, שחלק גדול מאוד מהתפיסות שלנו לגבי התפקידים וההתנהגויות המתאימים לגברים ולנשים איננו קשור לביולוגיה, אלא לתרבות. החברה והתרבות, טענה, מכתיבים לנו את נורמות ההתנהגות המתאימות לכל מין (פייגין, 2004).
הבנות לומדות כיצד עליהן לנהוג אם ברצונן להיות "נשיות" ולמצוא חן בעיני הגברים בתהליך ארוך של חינוך, שמשתתפים בו כל סוכני הסוציאליזציה (חיברות), הורים, גננות, מורים, והתקשורת הכתובה והאלקטרונית. כל אלה מציגים בפני הבנות "מודלים" ראויים של "אישה" וכן אידיאלים של יופי. מגזינים של אופנה מציגים בפנינו דוגמניות רזות וחטובות ומעל מסך הטלוויזיה נשקפות אלינו קרייניות ומגישות יפות, חטובות ולבושות על פי צו האופנה (פייגין, 2004).
אידיאל הנשיות מחייב השקעת זמן, מאמץ וכסף ניכרים, ואף גובה מחיר נפשי ופסיכולוגי ניכר. זאת, משום שאידיאל הנשיות מחייב עמידה בכללים פרטניים ומקיפים המסדירים וממשטרים כמעט כל היבט הנוגע לחזותו החיצונית של גוף האישה. על שיערה להיות בעל צבע, נפח, צורה ואורך הולמים. עור פניה צריך להיות חלק ובעל מרקם מתאים. נדרשת הקפדה על חזותם של העיניים והריסים, השפתיים והגבות.
סימני עייפות, סימני גיל, פצעונים, ושאר "פגמים" יש להסתיר בקפדנות. על הגוף בכללו, להיות בעל גודל וצורה מסוימים, בעיקר חשוב שלא יהיה גדול מדי, עם פרופורציה מתאימה בין חלקיו השונים, וללא שיער מיותר. כללים רבים נוספים מנחים בבחירת הבגדים, הנעליים, התכשיטים, ושאר האביזרים לכיסוי הגוף. כללי אידיאל הנשיות אינם אופציונאליים בדרך כלל.
בין אם תרצה בכך ובין אם לאו, האישה נדרשת להשקיע זמן, ממון, ומאמצים פיזיים ופסיכולוגיים על מנת לקיימם.
מאמצים אלה כוללים רכישת מוצרי קוסמטיקה ודיאטה יקרים, ביקור במספרות, במכוני כושר ושיזוף, ובקליניקות של מנתחים פלסטיים, לצורך הגדלת החזה, הקטנת האף, או סתם שאיבת שומן.
הם כוללים גם את אי הנוחות הנגרמת מבגדים צרים ומנעלים לוחצות, ואף את תחושת הרעב והחולשה המתלווה לדיאטה התמידית (יעקב, 2004).
מטרת עבודה זו הינה לבחון תיאורטית את ההשפעה החברתית תרבותית, כמהווה זרז ללקות באנורקסיה נרבוזה ובתוך כך, את השפעתו של עיצוב "אידיאל היופי" הנשי, על ידי "תעשיית היופי" ואמצעי התקשורת.
הפרק הראשון של העבודה יעסוק בהגדרת האנורקסיה והקריטריונים האבחוניים שלה, כפי שמופיעים בספר האבחנות של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי. הפרק השני יעסוק בגורמים הביולוגיים והפסיכולוגיים להיווצרותה של המחלה. בפרק תובא סקירה קצרה ומתומצתת, באשר לגורמים הביולוגיים, תורשתיים של המחלה, וכן יוצג הפן הפסיכולוגי, תוך התמקדות בסיבות להכחשת המחלה, מצד החולה, הכחשת מצבו הבריאותי והנפשי של החולה, או כפי שיתואר בפרק זה, כצמצום התובנה, לגבי מצבו ומחלתו של הלוקה באנורקסיה נרבוזה. בהמשך העבודה, יובא בפירוט, הפן החברתי תרבותי והשפעותיו על הלוקים במחלה, אנורקסיה נרבוזה. הפרק השלישי יעסוק ברקע לגורמים אלו, ויכלול היסטוריה והבדלים בין תרבותיים.
הפרק הרביעי יעסוק ב"אידיאל היופי", המיתוס, אליו כל כך שואפים, או נכון יותר, שואפות להגיע, ובדימוי הגוף. הפרק החמישי יעסוק בתפקידי האישה, כפי שחשה שמצפים ממנה, בעקבות המסרים החברתיים, התקשורתיים והמסחריים. הפרק השישי יעמיד את התפיסה "החברתית תרבותית", בפני הסתכלות ביקורתית. ייטען, כי ישנן השפעות חברתיות וחוויות "מקומיות" (ארצישראליות), אשר אינן מתיישבות עם המושגים, "תרבות המערב", או "אוניברסאליות". הפרק השביעי ינסה להביא פתרונות אפשריים, עבור הגורמים החברתיים תרבותיים, בהיווצרותה של המחלה.
העבודה כולה תתבסס על מקורות ספרותיים וכן, מאמרים מקצועיים בנושא.
לציין, כי עבודה זו מתמקדת באופן ספציפי באנורקסיה נרבוזה, אולם, ניתן ואף יש לשייך את המסרים, שיועלו בעבודה זו, לכלל הפרעות האכילה.