תכנול לימודים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

החוג לחינוך               "מבוא לתכנון לימודים" עבודת סיום במסגרת הקורס: "מבוא לתכנון לימודים" תאריך: 02.03.2009
מבחן בית תשובה 1.
1 .1   לדעת מחברי התוכנית מהות המקצוע ומטרת העל של למידת הספרות הינה לעורר את הנוער לאהבת הספרות וללמדו כי הספרות הינה פעילות המעשירה את חיי האדם.   מהות המקצוע תבוא לידי ביטוי בזכות מספר האופנים שלהלן:
§         יחוו קריאת ספרות יפה על מנת לעורר בתוכם מחשבה ומעורבות רגשית.
§         קריאה בקול של יצירות ספרות על מנת ללמדם הגייה נכונה וקריאה מתוך הבנה.
§         יגלו יכולת באופן עצמאי לפרש את היצירה תוך כדי ביסוס על הכתוב ביצירה.
§         יבינו ויפרשו עמדות לאומיות ובין לאומיות בהקשר היסטורי תוך כדי יכולת להשתמש בחשיבה ביקורתית.
§         יעסקו ויעמיקו את זיקתם והבנתם לכל הקשור להיסטוריה היהודית והישראלית.
§         ישכללו את דרכי הבעתם בכתב ובעל פה. ויבינו כי הספרות הינה "אמנות הכתיבה".
כל המטרות הקטנות שציינתי לעיל אמורות לסייע למטרת העל לבוא לידי ביטוי בשטח.
1 .2 בתוכנית הלימודים משתקפות שתי פרדיגמות חינוכיות הפרדיגמה האקדמית האינטלקטואלית והפרדיגמה הפיידוצנטרית, כיצד הדבר בא לידי ביטוי?
הפרדיגמה האקדמית האינטלקטואלית נובעת מהצורך של המקצוע להנחיל ידע אובייקטיבי אשר מתמקד בנכסי צאן ברזל, "הוא נועד לאפשר למורים בכל רמות הגיל להכיר את מלוא היקפם של לימודי הספרות בבית הספר העל-יסודי כך יוכל כל מורה, לבחון את לימודי הספרות בבית ספר במבט כולל ומקיף… היכרות עם התכנים והיעדים של התכנית בספרות בכיתות היסוד תפרוש תמונה מלאה ורציפה של לימודי הספרות בכל שנות בית הספר ותמנע כפילויות מיותרות ועודפות בהוראת סוג ספרותי מסוים".
הפרדיגמה הפיידוצנטרית נובעת מתוך רצון של הלומד ליצור הנאה ומוטיבציה ללמידה "לעורר את אהבת הספרות  ולחנך את הלומדים לראות בקריאת יצירות ספרות לסוגיהן ובחילופי דעות עליהן פעילויות מהנות המעשירות את האדם כל חייו. אין הכוונה אך ורק לקריאה וללימוד של יצירות הנחשבות לקנוניות,  אלא גם לקריאת ספרים כפעילות  של פנאי".
זאת ועוד, הפרדיגמה דוגלת ביצירת ידע סובייקטיבי "(התלמידים) יגלו יכולת עצמאית של הבנה ופרשנות של יצירות ספרותיות מסוגות שונות", כמו כן, הפרדיגמה מדגישה את תהליכי הלמידה "ירחיבו את אופקיהם התרבותיים באמצעות התוודעות מצטברת ליצירותיהם של סופרי מופת, לתחנות מרכזיות בספרות העברית והכללית ולסוגות ספרותיות מרכזיות". בנוסף רוצה הפרדיגמה בפיתוח אישיות הלומד "יפתחו רגישות אסתטית ויסבירו את תפקודיהן של דרכי המבע –
ללא מקורות