הגנת הפרטיות באינטרנט: דואר זבל וגלישה בטוחה (ציון 95)

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

מבוא
אנו חיים בעידן בו הטכנולוגיה הולכת ומתפתחת לאין שיעור מיום ליום. סביבת המידע שלנו משתנה, אמצעים טכנולוגיים מתפתחים, ואנו מוצאים עצמנו בעיצומה של מהפכת מידע.  רשת האינטרנט מסמלת באופן משמעותי את התפתחותו של עידן המידע, ועל כן בחרתיה על מנת לבחון הכיצד השימוש היומיומי בה מתיישב עם הזכות לפרטיות. האינטרנט הפך עבור רובנו לכלי שימושי יומיומי, עימו אנו "מבלים" לעתים את רוב זמננו: האינטרנט משרת כל אחד ואחד מאיתנו לצרכי עבודה, עסקים, פנאי, תרבות, לימודים, וכהנה וכהנה. ההתפתחות הטכנולוגית ועידן המידע מעוררים אינספור שאלות שבין היחס למשפט וטכנולוגיה. הסביבה הדיגיטאלית הינה רחבת ידיים, והיא מעלה סוגיות סבוכות של התנגשות בינה לבין הזכות לפרטיות.
בעבודה זו אבקש כאמור להתמקד אך ברשת האינטרנט, תוך ניתוח שתי הפעולות העיקריות בהן אנו עושים שימוש יומיומי, הלא הן הגלישה באינטרנט ושימוש בדואר האלקטרוני. רובנו נוקטים בשתי פעולות אלו באופן יומיומי, חלקנו יותר, חלקנו פחות, אולם אין ספק כי מדובר בפעולות אשר הפכו לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלנו, בעידן המידע בו אנו חיים.  התפתחות הטכנולוגיה בעידן המידע עלולה להתנגש עם כללים משפטיים, אשר רובם אינם מתאימים עוד למציאות המתפתחת. עבודה זו נועדה לבחון באיזו מידה המצב המשפטי כיום מאפשר לנו לשמור על פרטיותנו עת אנו מתחברים לרשת האינטרנט. רובנו משתמשים ברשת האינטרנט, מבלי שנהיה מודעים כלל ועיקר להשלכות הכרוכות בכך, ובלי שנהיה ערים לפגיעה הנחרצת בזכותנו לפרטיות, המתרחשת ממש מעבר למסך המחשב שלנו. כפי שאראה, בהיותה מדיום ייחודי חסר תקדים, מאפשרת רשת האינטרנט פגיעה ביכולתו של האדם לשלוט במידע האישי שלו.  אם כן, השאלות אותן אבקש לחקור הינן הכיצד נפגעת זכותנו לפרטיות עת אנו גולשים ברשת האינטרנט ומשתמשים בכתובת הדואר האלקטרוני שלנו, ובאיזו מידה ההסדרים המשפטיים הקיימים כיום מגנים על פגיעה זו? כן, אבקש לחשוף את הדרכים הנסתרות והבלתי נתפסות, באמצעותן נעשית החדירה לפרטיותנו בעידן הטכנולוגי בשני שימושים אלו, ואת הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן לאסוף עלינו מידע אישי ולעשות בו שימושים שונים, מבלי שנהיה מודעים לכך. בפרק הראשון לעבודה זו אדון תחילה בתמצית במהותה של הזכות לפרטיות, מנקודת מבטו של עידן המידע בו אנו חיים. אין ברצוני להיכנס לעובי הקורה באשר לפרשנות הראויה לזכות זו, אם כי להראות כי עם התפתחותה של הטכנולוגיה, ובכלל זה רשת האינטרנט, חושפת הזכות לפרטיות פן חדש ומודרני אשר נולד כתוצאה משינויי העתים.
הטענה תהיה, כי "פרטיות" איננה אך שמירה על מרחבים פיזיים ומוחשיים כאלו ואחרים, אם כי שמירה גם על מרחבים ווירטואליים, הכוללים בין היתר גם את השימוש במחשב ביתי באמצעות רשת האינטרנט. טענה זו תשמש את הנחת העבודה שלי להמשך הדיון. בפרק השני אבקש להציג את רשת האינטרנט כמדיום ייחודי, ולהסביר בקצרה את עקרונות פעולתו, הרלבנטיים לענייננו. אבקש גם לעמוד על תכונותיה הייחודיות של הרשת, אשר משליכות על נושא הגנת הפרטיות.
בפרק השלישי אתמקד בפעולת הגלישה ברשת האינטרנט. כאן אבקש להציג את עיקרי הדרכים לפגיעה בפרטיותו של הגולש התמים. אבקש להראות, כי השימוש במדיה הדיגיטאלית מותיר עקבות ברורים של המשתמש, המאפשרים לשרטט פרופיל אישי ומדוייק לצרכיו השונים של אוסף המידע. כפי שאראה, פעולה פשוטה באינטרנט חושפת נתונים אודות המשתמש, החל מאיתור סוג הדפדפן בו הוא משתמש, דרך מבט על מערכת ההפעלה המותקנת במחשבו האישי, וכלה בשחזור אתרי האינטרנט בהם ביקר לאחרונה. לצורך כך, אתמקד במספר אמצעי מעקב אחר פעולותיו של המשתמש תוך פגיעה ישירה בפרטיותו. כך למשל  אציג את בעיית ה "cookies" ותוכנות מעקב נוספות כגון תוכנת הריגול. סקירה זו תסייע לי לעמוד על היקפה של הפגיעה בפרטיות. כן, אדון בשימוש לא נבון במאגרי מידע, אשר פוגע אף הוא בפרטיות המשתמש ללא ידיעתו. בהמשך, אעמוד על הדין המצוי כיום בארץ לצורך ההתמודדות עם הפגיעה בפרטיות, לצד מבט אל המשפט המשווה, ואעמוד על ההסדר הראוי לטעמי למיגור תופעה זו. בפרק הרביעי אתמקד בשימוש בכתובת הדואר האלקטרוני. בפרק זה אבקש להראות הכיצד נפגעת זכותנו לפרטיות, עת אנו משתמשים בכתובת הדואר האלקטרוני שלנו שימוש יומיומי ותמים. אבקש לשים את הדגש על תופעת דואר הזבל, אשר מעבר להיותה תופעה מציקה וטורדנית, רומסת את זכותנו לפרטיות, מבלי שנהיה מודעים לכך כלל ועיקר.
תחילה, אעמוד על ההבדלים שבין תיבת הדואר הביתית לתיבת הדואר האלקטרוני בכל הנוגע לפגיעה בפרטיות בעליו. אמשיך בהצגת הדרכים להשגת כתובת הדואר האלקטרוני, והכיצד השימוש בה פוגע בזכותנו לפרטיות. כן, אציג את המודלים המשפטיים הקיימים כיום במשפט המשווה לצורך ההתמודדות עם תופעת דואר הזבל, ואת ההסדר המשפטי הקיים כיום בישראל.
לבסוף, אבחן מהו ההסדר המשפטי הראוי לטעמי לצורך מיגור תופעת דואר הזבל והפגיעה בפרטיותנו, ואציג מספר עקרונות ראויים אותם יש לאמץ לצורך מטרה זו. *** כפי שאבקש להראות בעבודה זו, עידן המידע בו אנו חיים, ובכלל זה התפתחות רשת האינטרנט, הופכת את זכותנו לפרטיות לנושא רגיש, ומעניקה לו נופך חדש ושונה. עם התחברותנו לרשת האינטרנט, אנו הופכים להיות חשופים לקשת של איסוף מידע אשר מתרחש ממש מעבר למסך שלנו, ללא ידיעתנו, וללא הסכמתנו. כך, אנו עומדים חסרי אונים אל מול ידה של הטכנולוגיה המתפתחת, תוך שזכותנו לפרטיות נרמסת מבלי שנהיה מודעים לעוצמת הפגיעה. הטענה המרכזית בעבודה זו תהיה, כי לצורך הגנה על זכותנו לפרטיות, בעידן בו אנו חיים, על המערכת המשפטית לאמץ תפיסה חדשה ומודרנית, ואל לה לדדה מאחור. כך אטען, כי חרף האפשרות להתאים את החוק החרוט וליתן לו פרשנויות רחבות אשר יתאימו אותו לעידן הטכנולוגי, הרי שאין די בכך. טענתי תהיה, כי יש ליצור הסדרים חדשים לחלוטין, כאלו אשר יהא בהם כדי לפתוח "דף חדש" ומודרני, דף גמיש ולא נוקשה, כזה אשר ניתן יהיה לצקת לתוכו הסדרים חדשים ונוספים, ככל שהטכנולוגיה המתפתחת מיום ליום תכתיב לנו.