עוסקת בבחינת מעמדן הכלכלי והתעסוקתי של אמהות חד הוריות לפני רפורמת 2003 ואחריה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תקציר משפחה חד-הורית היא משפחה שבה יש, בנוסף לילד אחד לפחות, רק הורה אחד (ולא שניים). משפחה חד-הורית נוצרת בדיעבד עקב גירושים, פרידה או התאלמנות או שנוצרת מלכתחילה כאשר ילד נולד, מאומץ או נמסר בעקבות פונדקאות להורה יחיד (שאינו נשוי או מתגורר עם ידוע בציבור). במרבית המקרים, במשפחה חד-הורית ישנם אם וילדיה, ורק במיעוט של המקרים משפחה חד-הורית מורכבת מאב וילדיו.
העומדת בראש משפחה חד-הורית קרויה בדרך כלל "אם חד-הורית", אך יש המעדיפים את הכינוי "אם יחידנית"  (ובאופן דומה, אך, מטבע הדברים, נדיר יותר:
"אב יחידני"). התייחסות למצב זה בלי להתייחס למינו של ההורה ניתנת בביטוי "הורה יחיד".
באחדים מחוקי מדינת ישראל ניתנות הקלות והטבות למשפחה חד-הורית, מתוך הכרה בקושי לקיים משפחה כזו יחסית לקיומה של משפחה רגילה. המדיניות הציבורית בסוגיית המשפחות החד הוריות התגבשה בשני העשורים האחרונים, במקביל לגידול בשכיחותן של משפחות אלה. המאמצים לסייע למשפחות חד הוריות לא לוותה במאמץ ציבורי לשפר את יכולת הקיום שלהן באמצעות שינוי מערכת השכר בישראל, אלא התמקדו בניצול האפשרויות הגלומות ברשת הביטחון הסוציאלי.
רשת ביטחון זו אכן העניקה בשנות ה-90 סיוע נדיב למשפחות החד הוריות, אלא שנדיבות זו החזיקה מעמד עשור אחד בלבד. ובתקציב המדינה לשנת 2003 כולל פגיעות חמורות בסיוע למשפחות החד הוריות, המאיימות לערער את יכולת הקיום שלהן.
תוכן עניינים:
מבוא
3
סקירה כללית על משפחות חד הוריות 5
חוק משפחות חד הוריות 7
הבטחת הכנסה 9
זכויותיהן של אמהות חד הוריות לפני רפורמה שנת 2003
1 3
חוק ההסדרים
1 5
רפורמה שנת 2003
1 7
מעמדן התעסוקתי של אמהות חד הוריות לאחר רפורמה שנת 2003
2 0 מלכודת העוני
2 2
תוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה
2 5
סיכום
2 8
ביבליוגרפיה
3 0