שילוב ילד חריג בבית ספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2000
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא
התנועה לשילובם מחדש של ילדים חריגים ממוסדות, מבתי ספר מיוחדים ומכיתות מקדמות לכיתות רגילות היא חדשה יחסית.  החינוך המיוחד מטפל בקבוצת מיעוט של חריגים אשר איכות חייהם תלויה במידה רבה,  בחברה ובעמדותיה החיובית כלפיהן.
ב- 12 ביולי 1988 התקבל בכנסת חוק החינוך המיוחד. ולשונו:
"בבואה לקבוע השמתו של ילד חריג, תעניק ועדת ההשמה זכות קדימה להשמתו במוסד חינוכי מוכר, שאינו מוסד לחינוך מיוחד… החליטה ועדת ההשמה על השמתו של ילד חריג במוסד כאמור תמליץ הוועדה על טיפולים או שעורים מיוחדים, שיינתנו לו באותו מוסד (חוק החינוך המיוחד, 1988, פרק ג': סעיף ב).
בראשית שנות ה- 60 החל להסתמן שינוי ניכר במחשבה החברתית חינוכית, לגבי אפשרויות שיקומם וחינוכם של ילדים מוגבלים וחריגים. בד בבד התפתחה גישה חינוכית חדשה, המבוססת על עקרון הנורמליזציה (וולפסברגר, 1980) המתנגדת להפרדה של יחדי של ילדי החינוך המיוחד בבתי ספר מיוחדים ובכיתות מיוחדות, ומעודדת את שילוב הילד החריג במסגרות חינוכיות רגילות.
כיום נוטים לאמוד את אוכלוסיית החריגים בארץ ובעולם בין 5-8% מכלל האוכלוסייה.
85% מכלל אוכלוסיית הילדים  החריגים במערכת החינוך בארץ מופנים למבגרות של כיתות מקדמות, כיתות לילדים בעלי ליקוי למידה וכיתות טיפוליות המשלבות בבתי ספר רגילים.
תלמידים בעלי פיגור או מופרעות קשים במיוחד מופנים לבתי ספר מיוחדים נבדלים (זקס, 1986).
למרות הנטייה המוגברת לשילוב ילדים חריגים במערכת בחינוך הרגיל בארץ לא קיימת מוכנות מצד מערכת החינוך הרגילה לקלוט את אוכלוסיית התלמידים החריגים מצד מערכת החינוך הרגילה לקלוט את המורים והתלמידים כאחד וגם כן עדין קיימים בחברה חוסר הבנה וחוסר סובלנות כלפי תחום זה.
תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                                3
מי הוא ילד חריג ?!                                                                                                           4
המורה דמות מפתח להצלחת השילוב                                                                              7
גישות התלמידים בחינוך הרגיל לשילוב                                                                            9
עמדות                                                                                                                           11
עמדות כלפי חריגות                                                                                                       13
שינוי עמדות                                                                                                                   18
סיכום                                                                                                                             21
ביבליוגרפיה                                                                                                                   22
העבודה בפונט 14