סקירה לגבי גורמי תאונות ומחקר על תקופת הליווי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

        מידי שנה נהרגים כ-600 בני אדם ואלפים רבים נפצעים בתאונות דרכים בישראל. בעקבות נתון מדאיג זה, נערכו מחקרים רבים בניסיון למצוא את הגורמים המרכזיים לקטל בכבישים. בין הגורמים שנבדקו נמצאים מאפייני אישיות, היבטים רגשיים, סגנון נהיגה, גיל ועוד. בסקירה שלהלן נציג בקצרה מחקרים שנעשו על כמה מהגורמים שמשפיעים על תאונות הדרכים: גיל הנהג, אלכוהול, התנהגות תוקפנית ושימוש בסמים.
מחקר לגבי תקופת הלווי,  על 70 דיאדות של הורה מלווה. הסבר על תהליך המחקר , בנייתו מבחינת תוכנת SPSS  , תוצאות ושאלות למחקרי המשך.
גורמים המשפיעים על נהיגה מבוא
        מידי שנה נהרגים כ-600 בני אדם ואלפים רבים נפצעים בתאונות דרכים בישראל. בעקבות נתון מדאיג זה, נערכו מחקרים רבים בניסיון למצוא את הגורמים המרכזיים לקטל בכבישים. בין הגורמים שנבדקו נמצאים מאפייני אישיות, היבטים רגשיים, סגנון נהיגה, גיל ועוד. בסקירה שלהלן נציג בקצרה מחקרים שנעשו על כמה מהגורמים שמשפיעים על תאונות הדרכים: גיל הנהג, אלכוהול, התנהגות תוקפנית ושימוש בסמים. תחילה נפנה להגדרת המונח "תאונת דרכים".
תאונות דרכים       חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה- 1975 מגדיר תאונת דרכים כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה", כאשר "נזק גוף" מוגדר כ"מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי", פגיעה מתאונת דרכים יכולה להיות פיסית או נפשית.
ישנם סוגים שונים של תאונות דרכים:
בין כלי רכב להולך רגל – בתאונה בין כלי רכב להולך רגל, מצבו של האחרון יהיה לרוב גרוע יותר בעוד שלכלי הרכב בדרך כלל לא יקרה דבר. חלק ניכר מהנפגעים בתאונות הדרכים הינם הולכי רגל. לא תמיד אשמים הנהגים בתאונות כאלו, לעיתים הולכי הרגל אינם שומרים על כללי הבטיחות בדרכים, ובכך גורמים לתאונה.
בין כלי רכב לעצם נייח – בתאונה מסוג זה הפגיעה היא בעצם כמו: עמוד, עץ או קיר. במקרה כזה קל לאבחן את מידת אחריותו של הנהג לתאונה, יותר מאשר במקרה של שני כלי רכב שמתנגשים זה בזה. בין שני כלי רכב – תאונות בין שני כלי רכב, הם לרוב התאונות הקשות ביותר, שגורמות לריסוק של מכוניות ולפגיעה בנפש, ואף בהן יש תת חלוקות שונות:
            תאונת שרשרת היא תאונה דרכים שגוררת תאונות דרכים משניות. תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים שבה גורם התאונה מסתלק מהאזור מבלי להגיש עזרה ומבלי להזדהות. החוק בישראל מבדיל בין תאונת דרכים שהיא תאונה שיש בה פגיעה גופנית לאנשים, שבה חלה חובת דיווח של האזרח למשטרה, לבין תאונת נזק, שבה נגרם נזק למכוניות, ואין בה חובת דיווח למשטרה, אלא החלפת מידע אישי בין הנהגים שהיו מעורבים בתאונה (ויקיפדיה).                   לאורך השנים נערכו מחקרים כדי לבדוק את השפעתם של גורמים שונים על שכיחותן הגבוהה של תאונות  הדרכים.