שחיתות והשפעתה על אופן חלוקת הוצאות הממשלה במדינות מתפתחות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר העבודה:
עבודה זו מציגה את מחקרה של Clara Delavallade בנושא שחיתות ואופן חלוקת ההוצאה הציבורית במדינות מתפתחות. את העבודה כתבתי במסגרת סמינריון מורחב בשנה האחרונה לתואר באוניברסיטת תל אביב כאשר הנושא לא היה חלק מהנושאים המוצעים.
ציון הסמינריון – 95 (על העבודה, לא היה מרכיב נוסף לציון) העבודה מבוססת על מאמר בנושא ומוצג בה הרקע לנושא השחיתות, הבעיות אותם היא יוצרת בעיקר במדינות המתפתחות, את הניתוח האקונומטרי וממצאיו.
השחיתות חולשת על פני כל הגלובוס, אך מימדה הינם גבוהים בעיקר במדינות המתפתחות. במדינות אלו דווקא, ישנה חשיבות מכרעת לבניית בסיס כלכלי איתן אשר יוכל להוביל אותן ליצירת מנועי צמיחה ברי קיימא היכולים לבעור לאורך זמן.
בעזרת מסקנות אשר הוסקו ממחקרים קודמים בנושא השחיתות והשפעתה על כלכלת המדינה, בחנה החוקרת את השפעתה של השחיתות על מבנה ההוצאה הציבורית.
תוצאות המחקר הראו כי השחיתות מעוותת את מבנה ההוצאה הציבורית ע"י הפניית תקציבים לביטחון, אנרגיה ותרבות על חשבונם של הבריאות, החינוך וההגנה הסוציאלית.
חלק ממצאי המחקר הינם בבחינת ממצאים חדשים, כך למשל השפעתה של השחיתות על הוצאות האנרגיה וההגנה הסוציאלית לא נבחנה בעבר, כך גם לגבי השפעתה של השחיתות על מבנה ההוצאה בכללותו. ממבט על מפת השחיתות העולמית ניתן לראות כי בעיית השחיתות הינה בעיה אשר נוגעת לכל המדינות בעולם ובצורה ברורה יותר לכל המדינות המתפתחות. ברור לכל כי השחיתות הינה פרמטר המשפיע באופן שלילי על כלכלת המדינות, אם ממבט ממשלתי בצורה של פגיעה בהכנסות הממשלה, באמון הממשלה, באופן חלוקת ההוצאה ובגודל ההוצאה האבסולוטי (ישנן דעות חלוקות בנושא) ועוד, או במבט פרטי בצורה של פגיעה בתחרותיות, ברווחת הפרט, בחלוקת ההכנסות (מדד ג'יני), במוטיבציה לחינוך ויזמות ועוד. מדינות מתפתחות מתאפיינות לרוב בשיעורי צמיחה גבוהים אשר מגדילים את הכנסות הממשלה ומאפשרים לה לתקן כשלים רבים המאפיינים את המדינות הללו כגון שיעורי אבטלה גבוהים, שיעור עוני גבוהים, תשתיות רעועות, ידע טכנולוגי נמוך, פערים חברתיים גדולים, חינוך ירוד ועוד. מעצם הגדרת מדינות אלו כ"מתפתחות" הדבר מצביע על תהליך כלשהו של התפתחות אשר בסופו של תהליך זה מדינות אלו אמורות להיות "מפותחות" כאשר רוב הכשלים יתוקנו ובמקביל גם שיעור הצמיחה יקטנו, אך אין זה אומר שתהליך זה יכול להיות אינסופי שכן מנועי הצמיחה של מדינות אלו לא יבערו לעד-