הצגת נשים ונשיות באנימציה, תקשורת ופורנוגרפיה, סמינריון , 20 עמודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מבוא
מאז ומתמיד, נשים ומיניות היוו מרכיב מרכזי בכל חברה ובכל שבט תרבותי באשר הוא. הצגת הנשים באופן מיני החל עוד מימי הציורים הראשונים, הרבה לפני עידן הצילום והתיעוד  הן על המסך הקטן והן על המסך הגדול. הארוטיקה הנשית הציורית איבדה חלק נכבד ממשמעותה עם המצאתה של המצלמה, שכן מאותו יום ניתנה האפשרות לתעד נשים ומיניות באופן אוטומטי, אך יותר מכך, באופן אמיתי. לא עוד דמיונם המפותח של ציירים ופסלים ואסימטריה באמתלה של אמנות יצירתית, אלא תיעוד מדויק ומפתה של המין היפה והצגתו באופן הטהור והאותנטי ביותר.
עם כניסת האנימציה לחיינו, הצטרף שחקן נוסף לזירה והוסיף עולם חדש ומגוון בכל הנוגע לאופן בו אנו תופסים אובייקטים על כלל סוגם, וביניהם נשים ומיניות. סרטי האנימציה (הנפשה), דאגו כבר מראשיתם להציג את "היתרונות" של המין היפה וידעו לנצל את הטכנולוגיה החדשה לטובת אינטרסים חזותיים משופרים. האנימציה, על שלל צורותיה, הצליחה ליצור עולם מושגים משל עצמה ופיתחה במרוצת השנים מוצרים חדשים ומעוררי מחלוקת באשר להשפעתם על הצרכנים. במקום לתת לנחיתות האותנטית שבהצגת נשים אל מול הצילום האמיתי, ידעה תעשיית האנימציה לנצל את יתרונותיה הויזואליים ויצרה אינספור סרטים, משחקי מחשב ודמויות אשר כולם ניזונו מהצגת המיניות הנשית.
ההנחה הבסיסית הייתה, שגופים מחנכים יצליחו להשפיע על תעשיית הבידור בכך שיגרמו להם ליצור תכנים בעלי אפליה מתקנת על ידי כך שינצלו את יכולות האנימציה בכדי להביא לאשליה של שוויון בין המינים. כמו כן, רבים לא העלו על הדעת שתעשיית האנימציה תעשה שימוש ביכולותיה על מנת לייצר תכנים בעלי מסרים מיניים, אשר באופן טבעי ניצלו את המאפיינים הנשיים לידי כך.
לצד התפתחותם של הקולנוע והטלויזיה המסורתיים, נוצר לו עולם שלם של יצירה איכותית אשר ניצל את יתרונו לפנות לקהל הצעיר, ובכך נשא אחריות רבה בכל הנוגע לחינוך והעברת מסרים.
סרטים מצוירים רבים זכו לביקורות עוינות מצד גופים פמיניסטים והוראותיים, ואלה האחרונים רואים בסרטי האנימציה כאחד הכלים המשמעותיים ביותר בכל הנוגע לאופן הצגת הנשיות והמיניות הנשית בכלל.
לא מעט מחקרים נעשו בנושא השפעת המדיה האנימטורים על תפיסת המיניות בקרב הקהל הרחב ובפרט הקהל הצעיר, ועד היום מנסים בגופים ארגוניים להשפיע על חברות ההפקה לבצע רגולציה ולקבוע מה מותר ומה אסור ביצירת תכנים מסוג זה.
התפתחותה המהירה של האנימציה ובתוכה המולטימדיה, הביאה לחופש יצירה מוחלט ופורץ גבולות זאת לאור היתרונות הברורים של יכולת ההנפשה ובכך נוצר עולם מושגים חדש וייחודי לקולנוע, לטלוויזיה ולמחשב המאגד בתוכו חוקי משחק שונים המתפתחים גם הם מתקופה לתקופה.
בעבודה זו אנסה לחקור את האופן בו מוצגות נשים בתכני האנימציה ולבדוק האם חל שינוי במהלך השנים.
כמו כן, כחלק בלתי נפרד מהנשיות אעמוד גם על האופן בו מוצגת המיניות ויחסי הכוחות של גברים ונשים בתוך העולם המצויר.  אבצע סקירה נקודתית תכנים שונים מתקופות שונות, אשר לדעתי מהווים את נקודות הציון החשובות באבולוציה של האנימציה. בעוד שהסתמכתי על ידע קודם בנושא וחקרתי לעומק את ההשפעות הרבות שלו, חלק גדול מעבודה זו נכתב על פי מחשבותיי ומסקנותיי שלי בלבד, וזאת משתי סיבות עיקריות:  הראשונה, הידע הקודם בנושא אינו מספיק על מנת לכסות את רוב האספקטים בהם שאפתי לגעת, והשנייה – הנושא ריתק אותי באופן כזה שחשתי מחויבות כלפי עצמי וכלפי קוראי עבודה זו להביע את דעותיי והגיגיי ממה שלמדתי והשכלתי.
מקווה שתיהנו.
תוכן עניינים
מבוא –.  עמ' 1-2
פרק א': אנימציה מינית בחיתוליה   עמ' 3-4
פרק ב': על מיניות, תמימות ומה שביניהן – עמ' 5-6
פרק ג': הנשים שמאחורי התעשייה – פמישוביניסטיות . עמ' 7-9
פרק ד': פרק ד':
פופאיי ואוליב – אהבה ללא תנאים – עמ' 10-11
פרק ה': בת הים הקטנה, כבר לא כל כך קטנה עמ' 12-14
פרק ו': ארגון האחיות נגד ג'סיקה רביט -.. עמ'
1 5-16
פרק ז': משחקי מחשב – לארי נגד לארה -. עמ' 17-18
סיכום —
עמ' 19
ביבליוגרפיה .
עמ' 20