הנושא : גורמים תרבותיים וסביבתיים המשפעים על נשירת תלמידים מבתי-ספר היסודיים במגזר הבדואי

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא : בעבודתי זו , בחרתי לעסוק בנושא מערבות הורים בעשייה החינוכית במערכת החינוך הבדואית . מחקרים רבים הצביעו על רמות שונות של שיתוף פעולה בין ביה"ס לבין התלמיד . החוקרת קפלן תורן ( 2005) הצביעה על מספר רמות של מעורבות הורים בביה"ס בתהליך החינוכי מעורבות סבילה : כוללת פעילות שלא ביזמות הורים כגון : קבלת מידע על התקדמות הילד בלימודים , השתתפות בפעילות בביה"ס מארגן להורים . רמת התערבות פעילה : פעילות שיוזמים ההורים בתהליך החינוכי כמו : גיוס הורים שאינם מעורבים . כמו כן מוסיפה קפלן כי השימוש במושג התערבות משקף חשש ממעורבות ושתופות שיש להן אינדקציה לשיוויניות בחלוקת תפקידים מה שמעורר ציפיות גבוהות בקרב הורים . בעבודתי , אבקש לשלב , אם כן , לשלב עקרונות שונים ממודלים הקיימים בספרות למעורבות הורים בביה"ס , שילוב שיביא פיתוח מודל שיתאים טוב יותר לטעמי לצורכי אוכלוסיית היעד . המודל שאפתח יתבסס על שיקולים המשפיעים על שינוי תפיסת תפקיד ההורים במעורבות החינוך הבדואית כמו : יצאת האישה מחוץ לבית בתהליך גיוס הורים , התאמת פעילות לאמהות בבית , הקשיים במערכת החינוך . תוכן עניינים
א. מבוא -..
1
ב. פרופיל הארגוני של ביה"ס –3
ג. מקרה חקר אירוע בבית הספר …
4
ד. נשירת התלמידים במגזר הבדואי .
5
ה. ארגון ביה"ס כמווסת את היחסים בין ההורים למורים …7
ו. יוזמות גישות ותוכנויות של מערכת החינוך למניעת ומיגור תופעת הנשירה במגזר הבדואי בנגב —
9
ז. ניתוח ודיון –…
12
ח. מסקנות והמלצות …
13
ט. רשימת מקורות –
15