נושאים עכשוויים בניהול הקו הראשון

תקציר העבודה

תקציר מנהלים מנהל א' הוא מנהל צוות ותיק לעומת מנהל ב' המוגדר כמנהל חדש. האנדבדואל בצוות מסתגל לעבוד בקולקטיב במיוחד בזמנים המודרניים האלו. לכן, יש צורך בגמישות והתפתחות הצוות אשר עליהם מנצח כל אחד ממנהלי הקו הראשון אשר לו יש את האינטראקציה המתמדת עם העובדים. הסגנון המנהיגותי הוא אשר מכתיב לרוב את היכולות הצוותיות להשלים את המטרות דרך כל משימה ומשימה.
מאפייני הצוות תלויים בשני גורמים. על פי Hersey and Blanchard אשר בחנו את המאפיינים מהיבט של הקבוצה ואת בגרותם של הקבוצה להיות מונהגים. לפיכך, מנהל א' הובחן כמנהל משימתי ולעומתו מנהל ב' הובחן כמנהל מכוון אנשים. התפתחות הצוות מניבה רמות של התפתחות, אצל Tuckman  לעומת החוקרים הקודמים, נכנה רמות של עיצוב, סערה, שגרה וביצוע. מנהל א' הבהיר את זהותו המנהיגותית והצוות מתפקד לפי המשימות באופן מקצועי גרידא. אין ספק ביכולתו של המנהל א' לבצע משימות והתוצאה היא בתפוקה אך מהותה לטווח הקצר. לעומתו מנהל ב' נחוש להקריב את הפן המקצועי לפיתוח הפן הסוציאלי כדי להעמיק את יכולות הלמידה שלו ושל הצוות לטווח הארוך. אחד האינטראקציות החשובות בין מנהל הקו הראשון לעובדיו הוא, החוזה הפסיכולוגי אשר מהותו הסכמה לא כתובה וציפיות הדדיות אחד מהשני. חוקרים רבים חקרו את נושא החוזה הפסיכולוגי, אך בעבודה זו הוזכר המודל של Rousseau and Parks. הם ציינו שני מרכיבים: מרכיב העסקתי ומרכיב היחסים. בהשוואה בין שני המנהלים הניבה זיקה של מנהל א' למרכיב העסקתי לעומת מנהל ב' למרכיב היחסים. החוזה הפסיכולוגי כאמור, משפיע על היחסים בין שני הצדדים של מנהלים וכפיפים שנגזר מכך מרכיב חשוב של אמון. האמון הוא מצב פסיכולוגי הכולל ציפיות חיוביות או התנהגויות של הצד השני. השוואה שבוצעה בין שני המנהלים התבססה על המודל של Schoorman, Mayer and Davis, אשר המרכיבים שהובחנו ברמות השוואה היו: לקיחת סיכונים, יכולת, הגינות ויושרה, וכן נדיבות. ההבדלים העיקריים שנמצאו בין שני המנהלים הם בביטחון שכל אחד מהם מחולל לצוות. וכן השפעות אגוצנטרית של מנהל א' לעומת מנהל ב'. השפעה זו של אמון יוצרת בסופו של דבר מחויבות, המתחילה ראשית בתוך הצוות ולאחר מכן למנהל הקו ולבסוף לארגון. מחויבות ארגונית, היא בהגדרה של Meyer and Allen, התייחסות של העובד לארגון והשוני מכך. הם התייחסו לשלוש מרכיבים של מחויבות: אפקטיבית, המשכית ונורמטיבית. וכן גישתו של Porter אשר בחן את האמונה בארגון, השגת מטרות, רצון להשקיע והשתייכות. המסקנה לפי שני המודלים היא, בהרגשת ההשתייכות של צוות ב' לארגון גבוהה יותר. הפעילות הרגשית שבוצע על ידי מנהל ב' גרמה לכך לעומת מנהל א'. הארגון אמור לעצב ולהשריש פן של אינטליגנציה רגשית במנהל א' שכאמור נמצא במנהל ב'. לכל אחד יש את יתרונותיו וכן חסרונותיו ולכן צריך למנף כל אחד מנקודת החוזקה.
תוכן עניינים
מבוא – תיאור הארגון 4
מאפייני הצוות. 4
חוזה פסיכולוגי 6
מחויבות ארגונית. 9
טבלה 4: השוואת מחויבות ארגונית בין שני הצוותי לפי גישתו של Porter. 10 אפקטיביות. 11
המשכיות. 11
טבלה 5: השוואה בין שני הצוותים למחויבות ארגונית לפי גישתם של Meyer and Allen. 11
סיכום   12
ביבליוגרפיה. 13