תרומת המחשב ליישום מטרותיה של ההוראה היחידנית
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | חינוך, מחשב |
ציון | 90 |
שנת הגשה | 2006 |
מספר מקורות | 18 |
תקציר העבודה
תרומת המחשב ליישום מטרותיה של ההוראה היחידנית מבוא
הנושא אותו אחקור במהלך העבודה הינו "תרומת המחשב ליישום מטרותיה של ההוראה היחידנית "אשר יעסוק בשאלה : "האם המחשב תורם ליישום מטרותיה של ההוראה היחידנית? ".ההנחות ביסוד עבודתי הינן , שאכן באמצעות המחשב,שמהווה כלי טכנולוגי יעיל ניתן להגשים את מטרותיה של הגישה היחידנית.
אחת הדרכים לשיפור , שהמחנכים שואפים ליישומה היעיל , היא הגברת ההתאמה של ההוראה לתבניות ולצורכי הלמידה של התלמיד . השיטה האידיאלית לכך היא מתן מורה פרטי לכל תלמיד , אולם דבר זה אינו בר ביצוע מבחינה כלכלית . וכך , המחשב נתפס כבעל פוטנציאל למתן הוראה יעילה ביותר מבחינת עלות תועלת . ההתאמה האינדיווידואליות תיעשה ללומד ע"י המחשב באמצעות פעילויות של התוכנה המכונות "ניהול ממוחשב של הלמידה" (חטיבה 1996) . מטרת עבודתי היא להסב את תשומת הלב החינוכית לתחום אשר יכול להוות קרש קפיצה להישגיהם של אוכלוסיות תלמידים אשר בעקבות טיפול כושל של מערכת החינוך , העדר חיזוק או משוב מתקן יתקשו לסיים את לימודיהם בהצלחה.
אינני מתכוונת לעסוק רק באוכלוסיות לומדים מתקשות, שהרי בכל כיתה קיימת שונות בין הלומדים הן בתחומי הלימוד והן בתחומים אישיים יותר. וכך באמצעות המחשב יהיה ניתן להתאים לכל לומד את הרמה שמתאימה לו בין אם היא גבוהה או נמוכה וכך להקנות לו את כל הידע והמיומנויות הנדרשות ממנו בביה"ס בהתאם לקצב שלו. דרך העבודה אני אבהיר את מהות הגישה היחידנית , מטרותיה והגישות השונות בתחומה. היתרונות והחסרונות של הלמידה באמצעות מחשב ולבסוף האם אכן ניכרת הצלחתו של המחשב בתחום זה.
תוכן העניינים מבוא
-…
3
פרק א' – למידה יחידנית – מטרותיה והגישות השונות הקיימות בתחום –…4-8
א.1 – מהיא ההוראה היחידנית ?
א.2 – גישות שונות בהוראה היחידנית פרק ב' – היתרונות בלמידה יחידנית באמצעות טכנולוגיה – תרומת המחשב -9-13
ב.1 – שילוב המחשב בהוראה היחידנית – מודלים שונים ב.2 – סביבות למידה ממוחשבות – התמורה בהישגי הלומדים פרק ג' – נקודות התורפה שניכרות בלמידה באמצעות המחשב –14-17
ג.1 – השפעת הלמידה מסביבות למידה ממוחשבות ג.2 – תפקיד המורים בעידן המחשבים והתקשוב ג.3 – גורמים המאיימים על השגת המטרות החינוכיות באמצעות המחשב פרק ד' – האם המחשב עונה על מטרות הגישה היחידנית ומקדם אותן בהצלחה –…18-22
ד.1 – התאמת הלמידה ליחיד באמצעות שימוש בטכנולוגיה בכלל והמחשב בפרט ד.2 – הדרכים בהם מושגות מטרות ההוראה היחידנית באמצעות המחשב פרק ה' – דיון ומסקנות ביבליוגרפיה –23-24