עבודה עיונית בנושא: DSM-IV ככלי איבחון בפסיכופתולוגיה, נכתב במסגרת הקורס פסיכופתולוגי לקראת תואר ראשון בפסיכולוגיה, העבודה כתובה על פי דרישות אקדמיות ברמה טובה מאוד .

תקציר העבודה

תקציר   אחד התנאים ההכרחיים בהתפתחות כל ענף מדעי הוא סיווג של תיאורים הנעשים בעזרת תצפית או שיטות אחרות. בפסיכופתולוגיה סיווג מהימן מאפשר לחקור סטיות ההתנהגות ולטפל בהן באופן ראוי. היום "תקן הזהב" לסיווג ואבחון הפרעות נפש וקטגוריות המשנה שלה בארצות הברית ובחלקים אחרים של העולם – הוא המדריך DSM-IV.
    מטרת עבודה זו היא לענות על השאלה, באיזו מידה המדריך DSM הוא אכן כלי שימושי. לשם כך, ניתן הסבר קצר על שיטת אבחון של DSM, ונעשתה סקירה של טיעונים ביקורתיים בעד ונגד השיטה. לבסוף, נעשו סיכום של מסקנות שהוצגו.
   ישנם השקפות שונות לגבי יעילות שיטת סיווג שהספר ה-DSM מבוסס עליה. רבים מאנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש סבורים ש-DSM לא עומד בקריטריונים של מהימנות ותוקף. לדעת אחרים, למרות שהשיטה לא מושלמת ויש עוד דרך ארוכה לשלמות, כיום היא מקובלת ברוב חלקי העולם ומשמשת כלי עזר רציני לאבחון של הפרעות נפשיות.