סמינר בקורס ניהול בין לאומי. שאלת המחקר: האם הדרכה רב תרבותית חיונית לשם הסתגלותם של מוצבים ותפקודם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

ניהול בין-לאומי (10517) השפעת ההדרכה הרב תרבותית על הסתגלות מוצבים ותפקודם מוגש על ידי: ת"ז: תאריך להכניס תוכן עניינים
מבוא
פרק 1- מוצבים מוצבים- נציגי החברה בשלוחה מוצבים- רקע
לתופעה מוצבים- יתרונות הגלומים בשימוש בהם מוצבים- התמודדות וקשיים מוצבים- עליות מוצבים- מדידת תפקוד פרק 2- הסתגלות תרבותית תרבות תרבות ארגונית הסתגלות תרבותית שלבים בתהליך ההסתגלות- תאוריית ה- u-curve הגורמים המשפיעים על ההסתגלות התרבותית פרק 3- הדרכה רב תרבותית הדרכה רב תרבותית- רקע
הדרכה רב תרבותית- הגדרה הדרכה רב תרבותית- מטרות הדרכה רב תרבותית- סוגים פרק 4- דיון תיאורטי בדיקת הקשר שבין הדרכה רב תרבותית להסתגלות בדיקת הקשר שבין הדרכה רב תרבותית לתפקוד דיון רשימה ביבליוגרפית מבוא
בזירה הכלכלית של ימינו, בה הגלובליזציה מחלחלת לכל תחומי החחים ושוחקת גבולות והבדלים בין מדינות, נושא המוצבים והכנתם לקראת משימותיהם הבינלאומיות מקבל חשיבות עליונה.
כיום, ארגונים רבים כבר מזמן הבינו כי על מנת לגדול ולהישאר תחרותיים ומובילים עליהם לחצות גבולות גיאוגרפיים ולהרחיב את פעילויותיהם אל מעבר לים (Schraeder, Sims. 2004) המוצבות נתפסת על ידי ארגונים רב לאומיים רבים כדרך אטרקטיבית להשגת יעדים כלכליים רבים  וחברות רב לאומיות יכולות כעת לשלוח נציגים מטעמם לניהול שלוחותיהן הפזורות ברחבי הגלובוס ובדרך זו להבטיח את קיום האינטרסים של הארגון. (Lee, 2005).
יחד עם תוצריה החיוביים של הגלובליזציה בהרחבת הפעילות העסקית, חדירה לשווקים חדשים והשגת ניסיון ודריסת רגל בזירה העסקית, מהמורות רבות שזורות כחוט השני בדרך להשגת יעדים נכספים אלה.
כאשר מוצב יוצא אל התרבות החדשה בה הוצב, יחד עם היתרונות הגדולים שבאסטרטגיית איוש זו, הוא מוצא עצמו נאבק ומתמודד יומיום עם הקשיים הרבים הנקרים בדרכו. לא רק עליו להתמודד עם לחצי עבודה ותפקיד חדש, קשיים עימם מתמודד כל עובד באוטוסטראדה הכלכלית של ימינו, אלא גם עם קשת רחבה נוספת הטומנת בחובה קשיים מסוג חדש לגמרי, קשיים עימם טרם נאלץ להתמודד.
בנוסף על ההתמודדות בפן המקצועי עליו להתמודד עם התרחיש החדש בו מוצא עצמו, תרחיש אשר נכפה עליו עקב הבדלי התרבות בלתי נמנעים בין ארץ מוצאו לארץ בה הוצב.
הבדלים תרבותיים, ערכיים, נורמטיביים והתנהגותיים מאיימים להותיר את המוצב מבולבל ונבוך ולפיכך גם פוגמות בשיקול דעתו בעת קבלת החלטות שונות הנוגעות לחיים, לתפקוד ולאינטראקציה בתרבות זרה.  כל זאת עשוי להעיב על הסתגלותו ולפגום בתפקודו התקין בארגון. (2004  (Schraeder, Sims.
ואולם, למרות קשיים אלה, רבה האחריות המוטלת על כתפי המוצב. במרבית המקרים  מהווה המוצב לאיש הקשר היחידי המקשר בין פעילויות החברה בשלוחה לבין ארגון האם ממנו נשלח ולפיכך בעצם אחראי בין היתר על תיאום, קישור ופיקוח, הזרמת ידע, רכישת ניסיון ויכולות בינלאומיים, פיתוח קשרים עם הנציגים המקומיים, חדירה לשווקים חדשים ובעצם הזנקת השלוחה קדימה אל עבר קצירת היעדים העסקיים והכלכליים שהוצבו על ידי הארגון.
(Croker, Lee. 2006)   לפיכך, עקב המשא הכבד המונח על כתפיהם, מוצבים מוצאים עצמם לא אחת כורעים תחת הנטל הכבד ומתקשים להסתגל ולהניב את התפקוד הנדרש מהם.  נתונים מראים כי שיעורי כישלון מוצבים נע בין 16-40 אחוז בממוצע ואף עשוי להרקיע שחקים ולהגיע עד לכדי 70% במדינות מסוימות(Schraeder, Sims. 2004) .
.  כישלון זה כרוך לא אחת בהפסדים כלכליים כבדים בעבור הארגון אשר יכולים להגיע  לגובה של עד מיליון דולר להפסד הכרוך במוצב בודד. (Apud et al.,2006) עם כל האמור לעיל, נושא ההדרכה הרב תרבותית של מוצבים לקראת ובמשך תקופת מוצבתם זכה לתשומת לב מחקרית רבה. היתרונות הגלומים, יחד עם השלכות הכישלון הצורב בעבור הארגון והמוצב כאחד,  הניעו חוקרים רבים לנסות ולענות על השאלה כיצד ניתן לסייע למוצבים להסתגל ולהצליח.
הדרכה רב תרבותית לא אחת עלתה על הפרק ומחקרים רבים ניסו לאמוד ולבדוק את השפעתה על ההסתגלות והתפקוד של מוצבים.
יחד עם היווצרותו המתמשכת של גוף המחקרים בנושא, ארגונים ממשיכים לגלות גישה ספקנית וחסכנית בנוגע לתועלות הגלומות בהדרכת מוצבים.
עלות הכנת מוצב יכולה להגיע עד לכדי 100,000$  וארגונים רבים נוקטים בראייה עסקית קצרת טווח ומעדיפים להימנע מהוצאה זו (Schraeder, Sims. 2004) .  מבין הארגונים אשר כן מספקים לעובדיהם סוג מסויים של הדרכה, לרוב היא נפרשת על פני יום אחד וודאי שאין ביכולתה להתיימר ולסייע למוצב למצוא את דרכו בדרך רצופת המהומורות אשר עומד בפיתחה. (Celaya, Swift. 2006) עקב היתרונות הרבים הגלומים במסעות מוצבות מוצלחים, יחד עם האובדן החריף והעלויות הכבדות הכרוכות בכישלונן, אבחן באמצעות סקירת ספרות נבחרת בנושא, את השאלה האם הדרכה רב תרבותית חיונית לשם ההסתגלות התרבותית של המוצב ותפקודם.
משתני המחקר הם כדלהלן: המשתנה הבלתי תלוי הוא ההדרכה הרב תרבותית ותיבדק השפעתו על המשתנים התלויים הסתגלות ותפקוד (של מוצבים).
לפיכך, תחילה אפנה להגדרת המשתנים ונדבכיהם השונים.  תחילה אשפוך אור על אסטרטגיית האיוש הנקראת מוצבים, אתן רקע לתופעה ואדון ביתרונות ובקשיים המלווים אותה.  בתוך כך אדון גם בתפקוד ובמדידתו.
לאחר מכן אמשיך בהגדרת הסתגלות תרבותית, שלביה והגורמים המשפיעים עליה ואניח את היסודות לפרק ההדרכה הרב תרבותית אשר ידון בהדרכה, סוגיה והתועלות שבה.  לאחר סיום תשתית העבודה והגדרת המשתנים אפנה לדיון התיאורטי על הקשר שבין המשתנים ואנסה לענות על שאלת המחקר שהצגתי. לבסוף אסכם את תוצאות המחקר ואדון בהשלכותיו המחקריות.