אי שיוויון חברתי, עבודה כתובה יפה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 86
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

שאלה מספר 1:
א.  על פי מחקרם של קראוס והרטמן משנת 1989 נבדקה הערכת יוקרתם של 400 מקצועות, על פי מונחים של יוקרה ומעמד חברתי. במחקרם נראה כי יש שינויים בדירוג המקצועות משנת 1974 לשנת 1989 במדינת ישראל (הרטמן&קראוס, 1994). אנו נשתמש במחקר זה על מנת להציג את האי שוויון והריבוד החברתי בישראל. ריבוד חברתי הינו שיטה שלפיה החברה מדרגת את פרטיה למערכת ההיררכית, בעלת מדרג של גבוה/נמוך, לפי אפיון סוציולוגי מסוים. על הריבוד משפיעים גורמים שונים, בהם מעמד חברתי, מצב כלכלי, השכלה והשתייכות לקבוצה אתנית.
     התיאוריה של מרקס מציגה את גישת הקונפליקט אשר מחלקת את החברה לקטגוריות חברתיות שהאדם הוא חלק מהם. בגישה זו יש דגש על המאבק בין הקבוצות בחברה על אינטרסים ועל כך שהסדר החברתי נוצר כתוצאה מיחסי הכוחות בין הקבוצות ועל כן נתפס כלגיטימי. גישת הקונפליקט רואה את החברה כשדה קרב בין קבוצות שונות שמתחרות על שליטה במשאבים. על פי מרקס הקונפליקט הוא בלתי נמנע (TURNER&BEEGHKEY,1981). מרקס טוען שהחברה מורכבת ממעמדות, מעמד הינו קבוצות אנשים בעלי אותו מקום ביחסי היצור בחברה. לכל חברה יש שיטת ייצור משלה המונעת ע"י כוחות הייצור, דהינו כ"א ,טכנולוגיה, תשתיות ,אשר תמיד נמצאים בהתפתחות. בעליי השליטה מחזיקים באמצעיי הייצור שהם, כסף, אדמות, מפעלי, ויחסי הייצור שהם בעצם מערכות היחסים שנוצרות באופן הייצור בחברה והן שמגדירות את הסדר החברתי (אבנירי,1976). על פי מרקס היחסים בחברה קפיטליסטית הם יחסים של שליטה וכוח שמתבססים על מנגנוניי פיקוח וויסות ששומרים על הסדר החברתי ומצויים בשליטתם של בעליי האמצעים. –