עבודת גמר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מבוא: מהי דילמה מוסרית? לא כל בעיה היא דילמה מוסרית. דילמה (מיוונית δί-λημμα, "טענה כפולה" או "קביעה כפולה") הינו מונח מתחום הרטוריקה והלוגיקה; במקורו התייחס המונח למצב בו קיימות שתי חלופות גרועות באותה המידה שיש לבחור ביניהן. כיום התרחב השימוש במונח, ולעתים קרובות הוא משמש במשמעות של בעיה או התלבטות גרידא.
דילמה יוצרת מצב של התלבטות בין האדם לעצמו, והיא לרוב קשה מאוד לפתרון. אף על פי שכל דילמה משקפת ניגוד פנימי בין רצונותיו של אדם, קיימות סיבות שונות לניגודים אלו:
·                     דילמה מוסרית – בדילמה מוסרית, ההתלבטות נובעת ממניעים הקשורים למצפון המתלבט, ולקשיים בתפיסת המעשה הנכון בעיניו. הדילמה מתרחשת כאשר המתלבט מתקשה להחליט איזה חלופה מוסרית יותר. ·                     דילמת רווח או הפסד – במצב של "רווח או הפסד" ההתלבטות היא בין אפשרויות שונות, כאשר על האדם להחליט מהי השיטה המשתלמת יותר. ·                     ·                     מאפייני הדילמה מוסרית: * בעיה מוסרית היא שאלה שמעורבים בה ערכים ועקרונות המתנגשים זה בזה.
   ערך הוא אידיאל . כדי ליישם ערכים אדם מוכן לוותר על עקרונות או מטרות חשובות –     לדוגמה:
בעבור ערך היושר אדם מוכן לוותר על הצלחה/כסף.
* בעיה מוסרית היא שאלה מעשית הדורשת מן המעורבים הכרעה מעשית.
* מי שהאחריות מוטלת עליו עושה בחירה בין ערכים חשובים, ומעדיף ערך אחד על פני  משנהו.
* ייתכנו "סולמות ערכים" שונים המביאים לידי ביטוי השקפות עולם מגוונות ואף חלוקות  לעתים זו על זו.
בעבודתנו נתמקד על חופש הבחירה וקדושת החיים כקוד אתי בחברה היהודית.
נעסוק  בשאלת הבחירה החופשית של האדם וגבולותיה ; האם חלה חובת הצלה גם במחיר חייך?   האם מוסרי לחייב אדם לעזור לזולתו בעת סכנה?
– קדושת החיים של כל יחיד ויחיד.האם מותר לוותר על החיים? מהם גבולות ההצלה ?האם חובת ההצלה היא גם במחיר חייך?