סימנריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

עבירות ועוולות בדיני מחשבים   תוכן עניינים:
מבוא                                                                                                                       2-3                                                             פרק א: האינטרנט וזכויות יסוד
1 .1 חופש הביטוי                                                                                                       4
1 .2 הזכות לפרטיות                                                                                                   4-6
1 .3 זכויות הילד: הגנה על גופו ופרטיותו                                                                             6                         פרק ב: הפדופיליה- מהותה ודפוסי התנהגות של פדופילים                                        
2 .1  מהות הפדופיליה                                                                                                        7 
2 .2 גורמים לפדופיליה                                                                                              7
2 .3 דפוסי התנהגות של פדופילים                                                                              8
פרק ג: פדופיליה באינטרנט- הזדמנויות בעולם המקוון
3 .1 הרשת כבסיס לפעילות פדופילית                                                                          9-10
3 .2 פדופיליה באינטרנט בישראל                                                                            10-12     פרק ד: הגופים והאמצעים למניעת פדופיליה באינטרנט:
4.1 חקיקה                                                                                                                    13-14 4.2 פעילות המשטרה והמשמר האזרחי                                                                   
1 4-15
4 .3 עמותות (עמותת אשנ"ב, עמותת עלם ועמותת סה"ר)                                               15-16
4 .4 פעילויות הסברה בבתי הספר                                                                            16-17
4 .5 כללי בטיחות המופצים באינטרנט                                                                           17-18  
4 .6 פעילות מול הגורמים הטכניים                                                                                                                 פרק ה: משפט משווה 5.1 ארה"ב                                                                                                            19-20 5.2 בריטניה                                                                                                                 
2 1
5.3 אוסטרליה                                                                                                           
2 1-22
5.4 קנדה                                                                                                                           22-23
סיכום ומסקנות                                                                                                          24                                          ביבליוגרפיה                                                                                                                      
5 -26
מבוא
רשת האינטרנט היא רשת-על המחברת בין רשתות תקשורת של מחשבים בכל העולם. השימוש באינטרנט החל בשנות ה- 60, כרשת תקשורת במשרד ההגנה האמריקאי.  השימוש המאסיבי באינטרנט החל בתחילת שנות ה- 90, עם התפתחות הרשת (web), אשר הקלה על מציאת מידע באופן מקוון (online). האינטרנט, רשת המחשבים הבין-לאומית, מהווה אמצעי לתקשורת בין פרטים וכן אמצעי לתקשורת המונים שבו מופנית התקשורת לציבור רחב ללא גבולות גיאוגרפיים, ללא התחלה וללא סוף, ללא אבחנה בין המינים הדתות, הגזעים והגילאים. התקשורת באינטרנט כיום כוללת העברת מידע בכל דרך מוכרת: כתב, תמונות, קול ווידאו. הרשת משלבת יחדיו מאפיינים הקיימים היום כל אחד בנפרד אצל המחשב, הטלפון, הפקס, הרדיו והטלוויזיה. ההתפתחות המהירה של רשת האינטרנט, של הטכנולוגיה המאפשרת את קיומה ושגשוגה, והגידול במספר המשתמשים והצרכנים של הרשת, מביאים עמם שינויים בחיי הפרט והחברה. המעבר לתקשורת באמצעות האינטרנט מחייב חשיבה חדשה על התפקיד של אמצעי התקשורת בחברה הדמוקרטית, על עוצמתם והשפעתם של כלי התקשורת, על חופש הביטוי ועל התפקיד של החוק ושל ממשלות בפיקוח והסדרת אמצעי התקשורת.
האינטרנט הינו כלי חיוני בימינו וגלומים בו יתרונות רבים אף לאוכלוסיית הילדים ובני הנוער. אסקור להלן חלק מהם:
(1) הרחבת אופקים וידע: רשת האינטרנט היא נחלת הכלל, מקורות המידע הנמצאים באינטרנט זמינים לכלל האוכלוסייה כולל ילדים ונוער. הוא מספק מידע שוטף ועדכני (בד"כ) בכל התחומים ובכך מרחיב את הידע בצורה משמעותית.
(2) הרחבת מעגל החברים: רשת האינטרנט מאפשרת לילדים בכלל ולמנודים שבהם בפרט, להגדיל את מעגל חבריהם באמצעות האינטרנט- בעיקר ע"י הצ'אט או דרך הדיוור הישיר (messenger), ICQ. (3) נגישות למידע לימודי זמינה יותר דרך האינטרנט:בעבר, על מנת לקבל אינפורמציה לחומר לימודי, הדרך העיקרית הייתה לגשת לספרייה הציבורית. היום לעומת זאת, תלמידים בבתי הספר היסודיים, לומדים כיצד לקבל את המידע הדרוש להם בקליק אחד בלבד! (4) שיעורים פרטיים "און ליין": האינטרנט מאפשר צורת למידה אפקטיבית ונוחה לילדים בעזרת מורים שנבחרים בקפידה ובהתאם לתוכנית הלימודים בבית הספר. זמינות השיעורים מתבצעת באופן מיידי ובכל רחבי הארץ.  (6) שימוש באינטרנט בגיל הרך:
האינטרנט עשוי לזמן לילדים כבר בגיל הרך. מגוון התנסויות בנושאים שונים מחיי הילדים, מתחום העניין שלהם ומגוון תמונות, אנימציות וביקורים "וירטואליים" במקומות שונים. כך ניתנות מגוון הזדמנויות למידה העשויות להגביר את יכולותיהם בפתרון בעיות, בחשיבה ביקורתית, ביצירתיות, בכישורי שפה ובאינטגרציה של מידע.
האינטרנט הוא אמנם כלי חיוני בימינו, אולם, האינטרנט, מצטייר בעיני רבים כסבך פרוץ,  אפל ומסתורי, כר למסיתים, עבריינים ופדופילים. מידי יום ביומו אנו שומעים על דרישות לצנזורה ושימת קץ ל"פריצות".
עובדה זו מקבלת משנה תוקף בכל הנוגע לאוכלוסיית הגולשים מקרב הילדים ובני-הנוער. האינטרנט אינו רק חלון, שדרכו ילדים יכולים להיכנס לעולם המידע, אלא הוא עלול להיות לעתים, פתח כניסה לגורמים שעלולים לפגוע, בצורות שונות, בילדים ובבני נוער.
   בעבודתי אתמקד בבעיית הפדופיליה אשר בשנים האחרונות, בעקבות התפתחות הטכנולוגיה ועמה תקשורת בין מחשבים הפכה למסוכנת ולחמורה יותר. אם בעבר מפגש של ילד עם פדופיל היה יכול להתקיים רק במפגשים פיזיים, כאשר במקרים רבים הילד נמצא עם בוגר אשר מרתיע את הפדופיל, הרי שנגישותם היומיומית של ילדים לרשת האינטרנט ויכולתם של הפדופילים ליצור איתם מגע קל ונוח, מעצימה את הבעיה ומחייבת דרכי הגנה חדשים מפני תופעת הפדופיליה.