עבודת סמינריון - היבטים משפטיים של שמות מתחם (דומיין) באינטרנט ו-Cyber Squatting

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא היבטים משפטיים של שמות מתחם באינטרנט ו- Cyber Squatting                   תוכן ענינים תקציר. 3
מבוא – שמות מתחם באינטרנט.. 4
האתגרים הכרוכים באכיפה משפטית של שמות מתחם באינטרנט   6
שם מתחם כסימן מסחר באינטרנט.. 10 CYber SQUATTING – הגדרה ואפיון. 12
CYber SQUATTING – סקירה של חקיקה ופסיקה.. 17
סיכום.. 38
ביבליוגרפיה.. 41
עבודת סמינריון – היבטים משפטיים של שמות מתחם (דומיין) באינטרנט  ו-Cyber Squatting תקציר שמות מתחם (domain names) הפכו למוצר מבוקש במציאות העסקית של ימינו. האכיפה באינטרנט קשה במיוחד, והעולם הטכנולוגי מהיר הקצב נוטה לתגמל את הזריזים שביזמיו. אפשרויות ההשתלטות על שמות מתחם הן מגוונות, לרבות רכישת שם מתחם זהה לשם החברה או סימן המסחר, רכישת שם מתחם דומה לשם המתחם המקורי, רכישת שם מתחם זהה עם סיומת גג שונה ועוד.
התופעה של רישום כתובות אינטרנט פופולריות במטרה למכור אותן בשלב מאוחר יותר ובמחיר מופקע לבעליהם החוקיים נקראת Cyber Squatting, שהיא סוג של "סחיטה במרחב הוירטואלי".
בעשור האחרון נידונו מחלוקות רבות הקשורות לשמות מתחם, אשר בחלקן המכריע נקבעו בפסיקת בוררות, אולם קיימים פסקי דין משמעותיים הן בפסיקת בית המשפט המחוזי בארץ והן בפסיקת בית המשפט הפדרלי בארה"ב, כפי שפורטו בהמשך. חלקם הגדול של המחלוקות טופל באמצעות שימוש בעיקרון תום הלב ועוולת גניבת העין (תוך הוכחת מוניטין).
החוק העיקרי ביחס לנושא הוא ה- Anti Cyber Squatting Act, הנותן הגנה לבעלי סימן המסחר, כולל מקרים בהם שם המתחם נרשם על ידי פלוני שלא למטרת עשיית רווח בשלב מאוחר יותר. אחד החידושים של החוק הוא האפשרות להגיש תביעה In Rem, כלאמר, תביעה כנגד שם המתחם ולא כנגד הארגון או האדם שרשם אותו, המהווה יתרון משמעותי אך גם חיסרון בולט כאחד, וגם בכך נדון.
לסיכום, נדון בעתיד המחלוקות בתחום, שיאלצו לתת ככל הנראה התייחסות מעמיקה יותר לתחרות בין חופש הביטוי למוניטין.