ייצוגם של בני עדות המזרח בסרט סוף העולם שמאלה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית                    בנושא:                            ייצוגם של בני עדות  המזרח בסרט :"סוף העולם שמאלה" הקולנוע הישראלי תמיד היווה במה מרכזית ליחסי אשכנזים מזרחים ושימש מראה להצגת עדות המזרח כנחותים לעומת האשכנזים והציגם באור שלילי.
בעבודה זו החלטתי לקחת את נושא דמות הגבר המזרחי ולחקור בעצם את השאלה: "כיצד  ,מוצגים בני עדות המזרח  בסרטים ישראלים משנות האלפיים"?
שיטת המחקר שלי תהיה איכותנית.  אחקור ואנתח את הסרט סוף העולם שמאלה (אבי נשר
2 004) וכדי להגיע לתוצאות מקסימאליות בניתוח איעזר גם בסרטים נוספים שיוכלו ל"שפוך אור" ולעזור לי בהשערת המחקר וכן איעזר  בספרים של טלמון ושוחט כדי לבסס את הטענה.
נושא זה תמיד עניין אותי.   כל פעם אני נדהם כיצד יוצר קולנוע  מביע את דעתו ולעתים יוצר שיח ציבורי על ידי יצירת סרט, וזהו דבר שמאוד מאוד בא לידי ביטוי בסרטים ישראלים שעסקו ביחסי מזרחים אשכנזים.  התפתחות הקולנוע הישראלי בארץ ישראל פלימפסטס ממשי של השפעות היסטריות,ניצבת בנקודת המפגש של תרבויות,לשונות ,מורות ומגמות פוליטיות.  הקולנוע הישראלי ,כביטוי מתווך של רבגוניות זו ,מושפע בהכרח מן המאבק בין אופני שיח מעמדיים ואתניים מתחרים,כמו גם מדחפים אידיאולוגים וחזונות פוליטיים מנוגדים-בראש ובראשונה מן הסכסוך עם הערבים ככלל ועם הפלסטינים בפרט וכן מן המתחים בין מזרחים ואשכנזים ,בין דתיים וחילונים ובין "שמאל" ו"ימין".  החברה הישראלית והקולנוע הישראלי  מאופיינים מעל לכל על ידי ניגודים ואמביוולנטיות.(שוחט 1991  עמ' 7) בדומה לשוחט גם יוסף רז(2004) דיבר על ההטרוגניות הישראלית אשר היא רבה וקיימים בה פלגים רבים ,כאשר השניים העיקריים הם ערבים ויהודים. הקולנוע משלב בין הערבים ליהודים ילידי ארצות ערב ומוצא את נקודות הדמיון ביניהם.
הקולנוע לדבריו הינו מדיום המוני וזהו סוד קסמו ועוצמתו.  אחד היתרונות ביצירת סרט טמון באפשרויות הקיימות כגון:זוויות צילום,קומפוזיציה של הפריים,אופן הצילום ועוד. נוסף על כך גם את תווי המתאר של דמויות שונות יכולים יוצרי הסרט להביא לידי ביטוי באופן חזותי.
סקירה ספרותית של הקולנוע הישראלי גרץ נורית ( 1993 סיפור מהסרטים ע"מ 1-20) מדברת על כך שבשנות השישים הלכו והתערערו העקרונות האידיאולוגים שכיוונו את דרכה של התרבות העברית בשנים הקודמות.   התגלעו בקיעים בעיקרון הקולקטיביסטים  שבסיסה ובעקרונות החלוציים שנלוו אליו.  האידיאולוגיה הקולקטביסטית ,שלהלכה עדיין הייתה  האידיאולוגיה השלטת לא הצליחה לרסן את שאיפות הפרט להישגים –