העבודה סוקרת את מנהגי ליל הסדר מהתקופה התלמודית ומראה את השינויים והדיעות סביבם ע"פ פוסקים שונים.

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר מנהגי ישראל כוללים בתוכם את היבטי התורה והיסודות בעולם היהודי,הם מתחילים מיום לידתו של האדם,מלווים אותו בכל שמחותיו ומקיפים אותו בכל תחומי  החיים.
היהדות מייחסת חשיבות רבה למנהג,כאשר לחלקם ניתן תוקף הלכתי כפי שכתוב בגמרא:"מנהג ישראל-דינא".
ישנן גישות שונות בהתייחסות למשמעות המנהגים וחשיבותם בעיני פוסקים רבים במהלך הדורות,לאחר דיון מעמיק נקבע כי אין בהם איסור,בני כל מקום ומקום יכולים לנהוג כמנהגם בכל מקום שיהיו.
רבים ושונים הם מנהגי ישראל בגלגל הזמן שלנו: בחיי היום-יום,בשבת,ראש חודש,חגים,טקסי שמחה ואבל,מאכלים ומלבושים,שירים עממיים וכו'.
כל מדינה ותכונותיה, כל עם על צבעיו המגוונים והמיוחדים, ואנו כלי הקיבול האוגר בתוכו מגוון של מנהגים שחלקם השתנו עם הזמן וחלקם נקבעו מראש.
לצערנו, חלק מהמנהגים עברו זעזועים במהלך הדורות, מה שגרם לערעור השמירה עליהם ואף להיעלמותם.
אך אפשר לומר שכיום נהנים אנו ממגוון עצום ומיוחד של מנהגים בכל עדות ישראל.
בחרתי להקיף מנהגים הקשורים לחג האהוב והמשמעותי ביותר עבורי:מנהגי ליל הסדר,לילה שאנו מגיעים אליו לאחר עמל ויגיעה של שבועות קשים,לילות ללא שינה,מסעות וקניות,ארגון וקרצוף כל פינה בבית,כאשר הפיצוי על כל העמל המפרך הזה טמון בפנימיותו העשירה של הלילה בו התחילה חירותנו בצאתנו ממצרים,לילה שכל כולו מיוחד במינו…   תוכן העניינים:                                          עמודים:
v    מבוא-תולדות המנהג .                                            עמ' 2-1
v    ליל הסדר.                                                            עמ' 4-3
v    "והגדת לבנך…"                                                   עמ' 7-5
v    התפתחות קערת הפסח ומרכיביה.                             עמ' 18-8
v    ההסבה.                                                                עמ'
1 9
v    כוסו של אליהו.                                                     עמ' 22-20 v    האפיקומן וסגולותיו.                                              עמ'
5 -23  v    סיכום.                                                                 עמ' 27-26
                       v    ביבליוגרפיה.                                                        עמ' 28