פרה סמינריון : שיווק ופרסום לילדים – היבטים אתיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

ילדים זוכרים פרסומות, אוהבים אותן וכן מושפעים מהן ועל כן מהווים קהל יעד אטרקטיבי בפני המפרסמים , הפועלים לקידום מכירות והגדלת רווחיות החברה מתוך ראיה תועלתית נטו.
עם התפתחות ענף הפרסום במדיה, נחשפים הילדים למגוון של פרסומות יום יום .היצרנים ערים לכוח הקנייה של הילדים המתבטא ביכולתם להשפיע על הוריהם, והם מקצים סכומי כסף גדולים לפרסום המיועד לילדים.
המחוקק קבע לעניין זה תקנות מיוחדות שכל מטרתן למנוע השפעה מניפולטיבית על קטינים. התקנות קובעות כי הפרסומת תהיה תואמת ערכים חיובים כגון אדיבות, סובלנות, אחווה וכו'. אסור לעודד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם לרכוש עבורם את המוצר ואסור לכלול בפרסום רמזים מיניים. ספק רק אם חלק ניכר מהפרסומות הפונות לילדים עומדות בכללים אלה.
הילדים היום הינם חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מתהליכי קבלת החלטות לקניות משק הבית ומשמשים כמעין "סוכן השפעה" כמשפיעים על ההורים . בעקבות כך, המפרסמים עושים שימוש במחקרים שונים  על מנת להכיר את נקודות התורפה של הילדים ולדעת על אילו כפתורים יש ללחוץ כדי להשיג את התוצאה המיטבית לשיטתם, כלומר, לגרום להם לקנות או להשפיע על הוריהם לעשות זאת. מכאן נובעת הבעיה המחקרית בעבודתי: המפרסמים פורצים את גבולות החוק ומשתמשים במניפולציות גלויות ונסתרות בעת פנייתם לילדים כצרכנים פוטנציאלים. בעיה זו מעוררת את השאלה על השפעת הפרסומות על הילדים,שאלה שאבדוק בעבודתי ע"י סקירת קהל הילדים באמצעי התקשורת,השפעת הפרסומות עליהם,חוקי הפרסום ואופן ניצול המסגרת החינוכית לפרסום אצל ילדים.
תוכן עניינים
מבוא –3
ילדים כקהל יעד פרסומי –..4
פרסום לילדים באמצעי התקשורת –…5
השפעתן של פרסומות על ילדים …6-7
חוק ומוסר בפרסום …8-11
חדירת הפרסומות למוסדות החינוך –.12-13
סיכום ומסקנות –14
ביבליוגרפיה 15