מסמל מרכזי ועד למערכת של דימויים ומטאפורות, שיח אומנותי במחזות 'העלמה יוליה' לסטרינדברג ו'ברווז הפרא' לאיבסן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מסמל מרכזי ועד למערכת של דימויים ומטאפורות, שיח אומנותי במחזות 'העלמה יוליה' לסטרינדברג ו'ברווז הפרא' לאיבסן איבסן וסטרינדברג הם ככל הנראה שני המחזאים המשפיעים ביותר על הדרמה המודרנית, איבסן, כאבי הריאליזם וסטרינדברג, כאבי האקספרסיוניזם.   שני המחזאים הגדולים פעלו בסמוך מאוד אחד לשני גם מבחינה זמן וגם מבחינה תרבותית וגיאוגרפית, שהרי איבסן היה נורבגי וסטרינדברג שבדי כך ששניהם נפלו להגדרה של מחזאים סקנדינבים של סוף המאה ה-19
(ותחילת המאה ה-20 לגבי סטרינדברג).  מידת השפעתם על הדרמה המודרנית היא כל כך גדולה שעד היום אפשר לחלק את סוגי התיאטרון והמחזאים המודרנים ע"פ השפעתם של השניים. וכך כפי שהסאטירה החברתית ומחזה-התיזה מושפעים מאיבסן, כך המחזה הפסיכולוגי-קליני ותיאטרון האבסורד מושפעים מסטרינדברג.
כך ע"פ גדעון שונמי בספרו, 'הטרקלין, הטירה והגן':
"המבקרים בני-זמננו שותפים ברובם, לדעה המקובלת, כי איבסן וסטרינדברג השפיעו על מחזאות המאה העשרים יותר מכל מחזאי אחר. כשם שאיבסן יצר את תבנית המחזה הריאלסטי והשפיע על מחזאים ידועי-שם כצ'כוב, גורקי, שאו, גלסוורתי,ברכט, ארתור מילר ועוד – כך יצר סטרינדברג את הדרמה –
העבודה ללא מקורות