כתיבת אקדמית- השפעת משחקי מחשב על התנהגות אלימה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

השפעת אלימות במשחקי המחשב ובתוכניות הטלוויזיה על התנהגות ילדים ונוער
תוכן עניינים:
מבוא
2
פרק א: דפוסי השימוש באמצעי תקשורת ההמונים ( מחשב ולטלוויזיה )
3 פרק ב: השפעות משחקי מחשב וטלוויזיה על התנהגות ילדים ונוער- יתרונות מול חסרונות
4 פרק ג : תיאוריות המסבירות קשר בין השפעת התקשורת (משחקי מחשב) על דפוסי אגרסיביות אצל מתבגרים.
7
פרק ד: מציאות מול דמיון
1 0 פרק ה: דרכי התערבות
1 1
סיכום
1 3
ביבליוגרפיה
1 4
נספחים
1 5
מבוא- אמצעי תקשורת ההמונים הם אחד מסוכני חברות רבים בחברה.
מהם יכול הפרט ללמוד רבות על חברתו, תרבותו ועל הנורמות המחייבות אותו או הרצויות לו. עם השנים הולך וגדל נתח הזמן שתופסים אמצעי תקשורת ההמונים בחיי הפרט, והוא אף נחשף להם בשלב מוקדם יותר ויותר בחייו. למעשה, כל סוכן חברות מתווך בין הפרט לבין סביבתו. בשנות החיים הראשונות ממלאת המשפחה תפקיד זה באופן כמעט בלעדי, אך עד מהרה מסתננים אמצעי תקשורת ההמונים וחושפים את הילד הרך למציאות שלהם, לעיתים בניגוד לרצונם של ההורים. כך גם עשוי להיווצר מתח בין סוכני החברות השונים, בעיקר כאשר מתגלים ניגודים ביניהם המציאות המוצגת באמצעי תקשורת ההמונים עלולה לעיתים להיות אלימה יותר ממה שההורים מעוניינים להציג בפני הילד. השפעתם של אמצעי תקשורת ההמונים נעוצה בעצם היותם סוכני חברות מתמידים ובעלי יכולת פוטנציאלית לעצב תפיסת עולם (כספי, 1995, עמ' 66).
לפי סלע- שיוביץ (2000, עמ' 161) משחקי המחשב נעשו, מאז הוצגו בראשונה בתחילת שנות השבעים, לרכיב דומיננטי בפעילות הפנאי של ילדים ונוער. הפעילות במשחקי המחשב תפסה בחלקה את הפעילות של משחקי החברה, תנועות הנוער ודפוסי בילוי אחרים של הדור הצעיר.
משנות השמונים החלה להתפתח בהדרגה תעשיית משחקי המחשב הביתיים, והיא נחשבת להצלחה כלכלית ומסחרית גדולה.
בנוסף לכך, סלע- שיוביץ (עמ' 161) טוענת, כי משחקי המחשב שזוכים לפופולאריות רבה הם משחקים אלימים מסוג של מלחמה ואסטרטגיה ומשחקי אלימות תחרותיים אחרים. כמו כן , ברבים ממשחקי המחשב יש שילוב של תכנים של אלימות מסוגים שונים, כגון אלימות כלפי אדם ואף ונדליזם לצד תכנים מיניים.
לחשיפה מתמשכת של ילדים לתכנים אלימים בתקשורת (מחשב וטלוויזיה ) יש השפעה מצטברת, בעבודתי זו אחקור כיצד משפיעה האלימות במשחקי המחשב והטלוויזיה על התנהגות ילדים ונוער.