עבודה על למידה בקבוצות קטנות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4362
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

קורס:
הנושא:
–           מבוא             
1
 –          מהי קבוצה קטנה 3                            –                     תקשורת בקבוצה –…4
–                     המבנה המרחבי של קבוצה 6
–                     בחירת המשימה והרכבת הקבוצה -7
–                     גישת ותפקיד המורה בקבוצה –15
–                     סיכום –…17
–                     ביבליוגרפיה .
…19
   מבוא
בעשורים האחרונים מערכת החינוך מצויה בעיצומו של תהליך  שבו הקבוצה הקטנה תופסת מקום חשוב  ומכובד בין כל השיטות השונות והמגוונות .             השיטה " הפרונטאלית " שמה דגש מיוחד ועיקרי – המורה מעביר " לראש " התלמיד את חומר ומכאן כאילו שתפקיד המורה ( צינור ) להעברת החומר , ושיטה זו מתעלמת מהדיון הנחוץ כדי שתהיה למידה בכיתה  השיטה " הפרונטאלית " משפיעה לרעה  על התלמיד מבחינה חינוכית וחברתית , והיא גורמת שהמורה הוא המרכז  והתלמיד בשוליים , ובסופו של דבר יהיו תוצאות שליליות שגורמות לאדישות , שעמום וחוסר ביטחון עצמי אצל הלומד , והשיטה " הורסת " את כל כללי החקר , הויכוח , הסקרנות והחברה .
אם נתמקד שלמידת תכנים היא תהליך של עיצוב פנימי פעיל ולא של קליטה פסיבית – הילד אינו לומד פעולה המוצגת לפניו אלא אם הוא מחקה אותה  בפנימיות .
ההנחה היא , כי ההתייחסות של הילד לעולם הממשי ולתופעות היא כוללנית ואינה מפרידה לפרטים ולמקצועות : יש אפוא נטייה בלמידה פעילה לא לקיים הפרדות חדות בין מקצועות לימוד ובמיוחד בגיל צעיר , הנושאים נלמדים מהיבטים של מקצועות שונים ונעשה שימוש באמצעים מגוונים . הלמידה בקבוצה קטנה , כתהליך חינוכי , מעוגנת אומנם בעקרונות של החינוך החברתי , היא יותר מאוזנת ויותר מתונה , והיא נוטה לשלב את העקרונות החדשנים והמתקדמים עם עקרונות הוראה משובחים מן החינוך המסורתי שלאחר בדיקה נמצאו מתאימים  ומסייעים לעקרונות החדשניים .
בית הספר או הכתה שבו שוהה התלמיד שעות ארוכות , מהווה עבורו סביבה חינוכית , חברתית ופסיכולוגית רבת משמעות , ומכאן האקלים והאווירה  בכיתה משפיעים השפעה גדולה , על הלמידה של התלמידים , והתלמיד חי בחברה הוא חלק בלתי נפרד מהחברה ומכאן העבודה בקבוצה הקטנה מפנימה בו הרבה עקרונות חשובים שהוא זקוק להם בחיי היום – יום שלו , עליו ללמוד תרבות הויכוח , הסובלנות ,ההקשבה , המשא ומתן , לתת ולקבל  העזרה הדדית ועקרונות הדמוקרטיה .
כל גישה פדגוגית , יוצאת , בגלוי או באופן סמוי  מהנחות פסיכולוגיות מסוימות ביחס לתהליך הלמידה וביחס לתלמידים , בהוראה הפרונטאלית ההנחה היא שהתלמיד הוא " כלי קיבול " לקליטת מידע , וחובת המורה לצקת מידע זה לתוכו , מכאן המורה הוא הגורם הפעיל בתהליך החינוכי והתלמיד סביל  יחסית לפחות עד שהוא מתבקש להוכיח שכן קלט את החומר ועוד כל התלמידים בהוראה הפרונטאלית לומדים אותו הנושא באותו פרק  זמן ונבחנים אותן בחינות .
בהוראה הפרונטאלית התלמיד עניינו עתה אינו חיי- החברה בכתה , והתלמידים יושבים בחדר הלימוד בצורה המצמצמת ככל האפשר את ההתחברות החברתית ביניהם .
 הצורך לגוון את שיטות ההוראה בולט היום , בגלל מגוון הכישורים של התלמידים , שיטת הוראה אחת אינה מספיקה , אין אפשר להבטיח שילמדו כולם רק באמצעות הרצאה טובה או שאלות טובות ששואל המורה את התלמידים .
ההוראה בקבוצות קטנות היא כלי  רב אפשרויות בידי המורה , כלי שאפשר להתאימו לצורכיהם הלימודיים והרגשיים של תלמידים  רבים יותר משאפשר להתאים את ההוראה הפרונטאלית , ההוראה בקבוצות הנה גישת  הוראה  מקיפה גישות הוראה ולמידה רבות , והיא טכניקה  רבת פנים ולא שיטת הוראה מוגדרת . העבודה בפונט 14