עבודה סמינריונית בנושא: השכרת דירה כנגד רכישתה - השיקולים הכלכליים והפסיכולוגיים שעומדים בפני זוגות צעירים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10916
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר העבודה
2 מחברי העבודה הינם בוגרי תואר ראשון באונ' בכלכלה וחשבונאות אשר סיימו את התואר בהצטיינות, ובנוסף עבודת סמינריון זו קיבלה ציון סופי של 95.
חדשות לבקרים ניצבים זוגות צעירים מול השאלה האם עדיף לרכוש דירה או לשכור דירה. ניתן להבחין בין שיקולים כלכליים פיננסיים, אשר הספרות מנתחת אותם רבות לבין שיקולים כלכליים פסיכולוגים אשר נידונים פחות בספרות המקצועית. ההחלטה הכלכלית-פיננסית על כדאיות רכישת דירת מגורים לעומת שכירתה מושפעת ותלויה בפרמטרים רבים אשר עלולים להשתנות עם השנים ובמקרים מסויימים אף אינם ניתנים לחיזוי, כגון: עליית מחירי הדירות והשכירות, הוצאות חד פעמיות הכרוכות ברכישת דירה, ריבית על המשכנתאות וכן גורמים נוספים.
לעומת זאת, ההחלטה הכלכלית פסיכולוגית תלויה גם היא בפרמטרים רבים אך נראה שהם עלולים להשתנות פחות במהלך חיי הזוג כיוון שמרבית שיקולים אלה הינם שיקולים אנדוגניים אשר תלויים בהשקפת הזוג.
באופן כללי במדינת ישראל יש תרבות ענפה של בעלות על דירה: כ-70% הינם בעלי דירה ואילו שוכרי הדירות מהווים בערך רק 24% מהשוק (אפלייד, 2000, ע' 4).
הדעה המקובלת בקרב הקונים טוענת שבמקום להוציא את הכסף על דמי שכירות – "ולזרוק אותו לפח" עדיף להשקיע אותו ברכישת דירה, בניגוד לדעה זו במחקרים רבים שנעשו במהלך השנים הוכח שרכישה כלכלית אינה עסקה כלכלית מוצלחת. אולם לטענתנו רוב המחקרים הללו בחנו את נושא רכישת דירה מול השכרת דירה בפן הכלכלי-פיננסי ולא התייחסו כל כך לפן הכלכלי- פסיכולוגי. על כן יתכן שבחינה משוקללת של כל הגורמים תניב תוצאה שונה אשר תלויה בפרמטרים רבים כגון: סוג האוכלוסייה אשר ניצבת בפני השאלה, השקפותיה, מצבה הכללי וכו'.  בעבודתנו סקרנו את הבעיה מנקודת מבטם של זוגות צעירים תוך כדי הבחנה בין סוגי השכירויות השונות הקיימות ובין סוגי האוכלוסיות שעומדות בפני השאלה הזאת. כמו כן ניתחנו מה הם השיקולים הכלכליים והפסיכולוגיים העומדים בפני זוגות צעירים, והאם ניתן להבחין בתשובה פשוטה לשאלה מה עדיף או שמא מדובר בבעיה סבוכה יותר ממה שהמחקרים השונים מנסים לצייר.
                                                                                              תוכן עניינים:
תמצית -..  עמוד 2
מבוא
—            עמוד 3
שאלת מחקר   עמוד 4
שוק שירותי הדיור בישראל — עמודים 5-7
דיור השכירות הפרטי בישראל  – עמודים
8 -10 ההיבט הכלכלי פיננסי …
עמודים 11-17
ההיבט הכלכלי פסיכולוגי
עמודים 18-24
נושאים למחקר עתידי …
עמוד
5 סיכום ומסקנות –..
עמוד 26           נספח א' -.
עמוד 27
נספח ב' -.
עמודים 28-31    ביבליוגרפיה
עמודים 32-33