קבלת החלטות במוסדות ציבוריים ומגרש הפוליטי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4120
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 .       מבוא 3
2 .       תהליך קבלת ההחלטות המנהל הציבורי ובמגרש הפוליטי –…4-6
3 .       THE PRRADOX OF COHICE – פרופסור ברי שוורץ, קבלת החלטות בסביבה של חוסר וודאות –.7-10
4 .       איך אנחנו מקבלים החלטות? accuracy and conflicting effects of certainty on risk-taking Behaviour -.11-13
5.       מקרה בוחן – ח"כ שאול מופז -14-16
6 .       ביבליוגרפיה …17

1 . מבוא
קבלת החלטות הוא תהליך הכרוך במאמץ רב בעל משמעות עמוקה וחשובה לכיבוש כל יעד. הגדירו זאת כתפקיד הקשה ביותר בעולם. מעייף, מורט עצבים, הוא יכול להביא להצלחה, לאושר, לשמחה, אך גם לאבל ולמוות.
המחליט אינו חושש מכישלון, אינו נחפז, שוקל כל הסיכונים, לעיתים הוא סופג ביקורת ואי פופולאריות. עם זאת,  אנשים אלו הם גורם מרכזי בתהליך של צמיחה, קדמה ושגשוג.
המחליט הוא אדם בודד למרות שהינו מוקף ביועצים – טרם ההחלטה נשמעות דעות שונות ומגוונות, אל ההחלטה בסופו של דבר היא שלו.
המחליט אינו נימנה לעיתים עם הרוב, אך האחריות בהחלטה היא עליו. ההחלטה חייבת לקחת בחשבון את הכלים שיסייעו ליישום ההחלטה מן הכוח אל הפועל. המנהיג הפועל בחכמה, המשפיע והמוביל  יראה במונהגים כשותפים, ויפעל להגביר את המוטיבציה בקרבם להגות רעיונות נשגבים כדי לעגן היטב ההחלטה או להתווכח עליה.
ככל שהמנהיג כישרוני, יצירתי, בעל יכולת, שיקול דעת, אמיץ, מאמין בעצמו, ברעיון, בחשיבות היישום, כן תתקבל ההחלטה ביתר עוצמה וחשיבות. כל החלטה המתקבלת צריכה להתחשב בהמשכיות בהחלטה נוספת שתגביר המוטיבציה, שתשכלל הרעיון, שתוסיף נדבך חדש, אחר, שונה וטוב יותר.
למרות הנחת הייסוד שהוזכרה לעיל, המציירת את קבלת ההחלטה כתהליך פורה, יצירתי ופלורליסטי, מצאנו במחקרים ניסויים של קבלת החלטות מגמות מנוגדות.  העבודה הנוכחית בוחנת שני מחקרים העוסקים בהתנהגות קבלת החלטות של אנשים דרכם ויישומם.  המחקר הראשון:.  המחקר הראשון: The Paradox of Choice עוסק בעריצות ושפע הבחירה הגורם לשיתוקו של מקבל ההחלטה ומגביר את הקושי בבחירת החלטה. המחקר השני:Perceptual accuracy and conflicting effects of certainty on risk-taking  מצביע על דפוס קבלת החלטות המובנה על בסיס מספר ההצלחות שהיו לנו עם כל החלטה בעבר,ללא קשר למידת הרווח שהביאה לנו החלטה זו.