120 שנות עיתונות עברית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2209
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

החוג לתקשורת
1 20 שנות עיתונות וכתבי-עת עבריים וספרותיים שנת הלימודים תש"ע/2009-2010; סמסטר ראשון דיוקנו של עיתון שאלון התרגיל שם העיתון: "דאר היום" המגיש:
אלכס אוורבוך, ת.ז. 313842015
1 )                     "דאר היום", בטאון יהודה העצמאית. בתקופות שונות הנספח לשם הכיל ווריאציות  כגון: עיתון יומי, עממי, מצויר, מדיני, ספרותי, מסחרי(מתוך עיון בגיליונות לאורך תקופת הופעתו). שמו של העיתון נשאב משם העיתון הסנסציות הלונדוני "The Daily Mail".
משמעות המילה "דואר" בארמית היא "התהלך" או "הסתובב", וזאת בגלל העובדה כי בימי קדם כדי להעביר מסרים נאלצו להתהלך במשך ימים רבים כדי להעביר את ההודעה ליעדה ( קרסל
1 963, סיטון, וויקיפדיה). אחת המטרות המרכזיות של העיתון הייתה קידומה וחידושה של השפה העברית, לכן המוטו שנבחר לעיתון היה :"אליעזר בן –יהודה היה אומר: דבר עברית – והבראת!" (סיטון). המשפט הופיע בחלקו העליון המרכזי או בחלקו העליון השמאלי של העמוד הראשון של העיתון.
2 )                     העיתון הופיע בארץ ישראל בין אוגוסט 1919  ליוני 1936 (קרסל 1964, לכסיקון אנציקלופדי לתקשורת ועיתונות).
מתחילה ועד מחצית שנות העשרים פעל כעיתון ערב יומי, לאחר מכן – עיתון בוקר יומי (אבן-חן).
הופיע 16 שנים ו11 חודשים ב18 כרכים( על פי בדיקה פיסית בספרייה).
3 )                     הופיע בארץ ישראל, בירושלים עד 1935. ב1935 לאחר ניסיון לא מוצלח למזג את דואר היום עם עיתון הבוקר התל-אביבי, הועבר לתל-אביב. שם יצא חודש ולאחר  פרוץ מאורעות הדמים של1936, חזר לירושלים. (פוקס, לכסיקון אנציקלופדי לתקשורת ועיתונות).
העיתון סקר הו אירועים עולמיים במידה רבה והן אירועים מקומיים וניסה לאזן ביניהם. לעיתון היו כתבים חוץ מדיניים וכתבים מקומיים (קיסרי). יצא בירושלים כסמל להיותו בטאון בני הארץ עם ירושלים במרכזה ( קרסל, 1964).
4)                     העיתון הופיע כביטאון ילידי הארץ וקידם עמדות ימניות בנושאי כלכלה וחברה והגן על האינטרסים של הפרדסנים במושבות, הסתדרות בני האיכרים "בני בנימין", הסוחרים והקבלנים בערים מול המגמות הסוציאליסטיות של מנהיגי היישוב. במקביל הטיף לקנטוניזציה של ארץ-ישראל וחלוקתה בין יהודים לערבים(אלידע,
1 998). סיקר בביקורתיות את מוסדות התנועה הציונית וראשיה, ואף ניהל מסעי צלב עיתונאיים חריפים נגד בכירים שונים. דואר היום גילה אהדה כלפי ז'בוטינסקי ולאחר עלייתו לארץ ישראל, העביר בן אב"י את העיתון לשליטת התנועה הרוויזיוניסטית ולעריכתו של ז'בוטינסקי. כך דואר היום הפך לביטאונה הרשמי של התנועה הרוויזיוניסטית הארץ ישראלית. שליטת התנועה בעיתון נמשכה עד פברואר 1931.(אלידע
1 995, דרורי). אך בגיליון שבחרתי נוכחות תנועת הימין אינה בולטת והידיעות מאוזנות בתוכנן.
5)                      המוציא לאור: חברת "דאר היום" בע"מ (מודפס על הגיליון). המימון הראשוני עבור הוצאת העיתון השיג אלכסנדר אהרונסון מקצין צרפתי ספיר ששהה בארץ באותה תקופה ונתן לבן אב"י 400 לירות שטרלינג להוצאות ראשונות(סיטון). בהמשך קיבל בן אב"י תמיכה בהוצאת העיתון מקפיטליסט אנגלי בן רובינשטיין שהכירו בדרכו לוועידת השלום בוורסאי כנספח למשלחת הציונית. בן רובינשטיין התרשם מרעיונותיו של בן אב"י והציע תמיכה בהוצאת עיתון יומי בשלוש ספות – עברית, אנגלית וערבית. (אבן-חן). לאחר מכן העיתון היה מנוהל וממומן על ידי חברת "הסולל" ובראשה אלכסנדר אהרונסון(דרורי, אלידע 1995).
6 )                     כרקע היסטורי להופעת העיתון היה סיומה של מלחמת העולם הראשונה ב1918. התוצאה הישירה של המלחמה הייתה חלוקת המזרח התיכון בין בריטניה וצרפת על פי הסכם סייקס פיקו, שעל פיו ארץ ישראל נועדה להתחלק לאזורים שבשליטה בריטית ישירה. כמו כן הצהרת בלפור ב-2 בנובמבר 1917 שלפיה הכריזה בריטניה לתמוך בהקמת בית לאומי –