הנאצריזם בראי הזמן הצלחה או כשלון-סמינריון בנושא תקופת שלטונו של נשיא מצרים, גמאל עבד אל –נאצר –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5402
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

הנאצריזם בראי הזמן:הצלחה או כשלון?
סמינריון בקורס פוליטיקה ושבטיות במזרח התיכון המודרני יוני 2008
תוכן העניינים
                                             פרק ראשון: מהפכת הקצינים החופשיים (1952) והרקע להתרחשותה                                           4-2
פרק שני: השאיפה לסוציאליזם ולערביות במשטרו של גמאל עבד אל-נאצר                                  8-5
א. רעיון הסוציאליזם ב.  רעיון הערביות פרק שלישי: הרפורמה המדינית במצרים של גמאל עבד אל-נאצר                                                 13-9
א.
עבד אל-נאצר והרפורמה הסוציאל כלכלית ב.
עבד אל-נאצר ומדיניות החוץ (הערביות) פרק רביעי: הנאצריזם בראי הזמן: הצלחה או כשלון?                                                                
1 7-14            סיכום                                                                                                                                            
1 9-18
ביבליוגרפיה:                                                                                                                                 21-20 פרק ראשון: מהפכת הקצינים החופשיים (1952) והרקע להתרחשותה ביולי 1952 הסתמנה במצרים תפנית מדינית ופוליטית , שקראה תיגר על המשטר  המלוכני  הקיים וביקשה לשנות את הסדר החברתי והכלכלי. הדבר בא לידי ביטוי בהפיכה צבאית שכונתה: מהפכת " הקצינים החופשיים ". מהפכה אשר פתחה צוהר לתקופה חדשה במצרים ובמזרח התיכון וכונתה לימים  " התקופה הנאצרית" , על שמו של גמאל עבד אל – נאצר, שהיה ממובילי המהפכה ומנהיגה לעתיד של מצרים.  חוסר שביעות רצונו של הצבא המצרי מיחסו של המלך הביא להתגבשותה של קבוצת קצינים בשלהי 1949  , אשר פתחה בתעמולה נגד המשטר המלוכני ודאגה לגייס תומכים.
קבוצה זו השתלטה על הצבא ב-23 ביולי 1952 , ובשלב מאוחר יותר על מוסדות המדינה , וכך נטלה לידיה את השלטון. במשברים הכלכליים והחברתיים שחוו אזרחי מצרים בראשית המאה ה-20 , יש כדי להצביע על קריטריונים של מהפכה הצפויה להתרחש. אולם , עיון מעמיק בהגדרה "מהפכה" מוביל אל הקושי להבחין במדויק בין מהפכה לבין סוגים אחרים של שינוי פוליטי כגון:הפיכה , מאחר שישנם שינויים פוליטיים שלא ניתן להגדירם בהכרח מהפכות.   עם זאת , תפיסת השלטון בידי עבד אל-נאצר וחבריו , מכונה "מהפכה" , מאחר שהמניע לפעולתם היה שחרור לאומי וסוציאלי בחברה הערבית ושינוי צורת המשטר באופן יסודי ומקיף , אשר מהווה פתח לתקופה חדשה . בעוד שהפיכה פירושה שינוי הממשל בפעולה מפתיעה ופתאומית , שעיקרה    תפיסת השלטון בלבד.
ואולם , בכדי להבין את נסיבות התרחשותה של מהפכת הקצינים במצרים ולעמוד על מאפייניה , יש לבחון את האירועים שקדמו לה ,מסופה של מלחמת העולם הראשונה ועד לשנת 1952, שבה  ארעה המהפכה .