סמלים, סימנים הגדרותיהם ומשמעויותיהם

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11641
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תאריך הגשה:
5 .04.2009
תוכן העניינים
                                                                                               פרק1.מבוא -.עמ'
3 פרק 2. סמל וסימן- הגדרות –..עמ' 5
            2.1
סמל עמ' 5               2.2 סימן עמ'
6             2.3 סוגים שונים של סימנים וסמלים -עמ' 8
פרק 3. המערכת הסמיולוגית –.עמ'
1 2
פרק 4. מערכות סמליות …עמ'
1 4
            4.1 החלום כמערכת סמלים על פי פרויד עמ' 14
            4.2 הדת כמערכת סמלים -עמ'
1 7              4.3 המיתוס כמערכת סמלים עמ' 20 פרק 5. תנועה וסמל –עמ'
2 3
            5.1 הסמל בתנועות גוף האדם עמ' 23
            5.2 הסמל במחול ..עמ'
2 5
               5.2.1 במחול- באופן כללי …עמ'
5                   5.2.2 במחול האמנותי -…עמ'
2 6
פרק 6. סכום …עמ'
3 0 ביבליוגרפיה תקציר עבודה סמינריונית- סמלים, סימנים הגדרותיהם ומשמעויותיהם העבודה הבאה דנה בנושא הסמל, הסימן- הגדרותיהם ומשמעויותיהם באופנים השונים. העבודה מתייחסת להבדלים בתפיסות השונות של חוקרים- הבאים להגדיר את מושג הסמל והסימן. יש כאן ניסיון לברר את מהות המושגים הללו, את ההבדלים בין הפירושים השונים למושגים אלו ואת ההשלכות השונות של פירושים אלו בנושאים מרכזיים בתרבות האנושית, כגון: בחלום, בדת, במיתוס ובתנועות גוף האדם. כפי שטען לנדאו (1979, עמ' 191): "המנסה להסביר את מהותו של מה שנוהגים לכנות בשם סמל, מגלה עד מהרה- במיוחד כאשר הוא מנסה לקבוע אבחנה בין מושגים כמו: סימן, מטאפורה, סמל, מיתוס וכדומה- כי ההגדרות מתחמקות מבין האצבעות". למושג סמל פירושים רבים, מגוונים ומורכבים כמו גם למושג סימן. ישנן גישות שלא רואות בכל סימן סוג של סמל, אלא רק סימן המסמן משהו ספציפי. לעומת זאת במערכת המושגים הסוסיריאנית, הסימן מוגדר כיחס בין מסמן ומסומן: המסמן הוא הפן המוחשי של הסימן, תמונה אקוסטית או גראפית, ואילו המסומן הוא הפן הלא מוחשי שלו (בארת, 2007).
הכוונה היא שהסימן במערכת הסוסיריאנית מהווה מעין סמל בהגדרות אחרות למונח זה. בהמשך, העבודה מבקשת לבחון סוגים שונים של סמלים וסימנים- קיימות מערכות רבות של סמלים וסימנים, כאשר כל מערכת סימנים כזו הינה בעלת אופי התייחסותי אחר. קיימים גראפיים ציוריים ולא ציוריים המייצגים סמלים שונים- העבודה דנה בכמה דוגמאות מסוגי סמלים אלו. ישנה התייחסות לסמלים לאומיים כגון: דגל, מגן דוד צלב וצלב הקרס. כמו כן, העבודה בוחנת את מערכת הסימנים האסטרולוגית ומשמעותה, הכוללת את סימני גלגל המזלות וכוכבי הלכת. הפרק השלישי עוסק במערכת הסמיולוגית וביחסה אל הסימן לפי פרדינן דה סוסיר (יוזם  הרעיון של המערכת הסמיולוגית). סוסיר הכיר בכך שאין זיכה טבעית בין סימנים או מילים בשפה לבין מה שהם מייצגים בעולם, והוא הוסיף וטען שכל מערכת סמיולוגית מניחה את קיומה של זיקה בין שני איברים- מסמן ומסומן. הפרק הרביעי בעבודה עוסק במערכות סמליות. קיימות מספר מערכות סמליות הבאות לידי ביטוי בכמה נושאים מרכזיים בתרבות האנושית, העבודה דנה במספר מערכות כאלו: נושא החלום- וכיצד משתקפים בו סמלים לפי הגדרותיו של פרויד בתיאוריה האנליטית ובהמשך לפי גישתו של יונג. נושא הדת- קיומם של סמלים רבים המשמשים את הדת ואת המאמינים בה. הדת עצמה יוצרת פעילות סימבולית רבה ומגוונת אצל המאמינים והם רואים בפעילות זו טעם רב. נושא המיתוס- המהווה מערכת דיבור ובעל מסר ברור. המיתוס כמערכת סמיולוגית מובהקת- המיתוס מהווה סימון (שווה ערך למושג סימן במערכת הלשונית של סוסיר). הפרק דן במיתוס עצמו וביחסו אל המערכת הלשונית הראשונית. הפרק החמישי בעבודה דן בנושא מחוות ותנועות הגוף כסמל, בתחילה במובן הכללי- היומיומי ולאחר מכן בתנועות הגוף במחול הכללי ובמחול האומנותי בפרט.
הפרק השישי יציג סכום.