זכותה של האישה, כמו זכותו של כל אדם, להגיש את תביעתה למזונות לכל ערכאה מוסמכת. אך למרות זאת, מצבן של הנשים היהודיות בעקבות גירושים בכי רע.

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4430
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1. מבוא. 2
2 .
מצבן של נשים לאחר הגירושין 4
3 .
נכסי קריירה. 6
3 .1 אופן חלוקת נכסי קריירה.. 9
4 .
מודלים מקובלים של מזונות לאחר גירושים. 11
5.   מזנות אזרחיים בארץ. 13
6 .
סיכום. 17
7.
ביבליוגרפיה. 18
זכותה של האישה, כמו זכותו של כל אדם, להגיש את תביעתה למזונות לכל ערכאה מוסמכת. אך למרות זאת, מצבן של הנשים היהודיות בעקבות גירושים בכי רע. הליך הגירושין הוא הליך קשה וסבוך לשני בני הזוג, הן מעצם הפירוד ופירוק התא המשפחתי והן בשל הצורך של כל אחד מבני הזוג להגן על עצמו ולהבטיח שיעמדו לרשותו המשאבים הכלכליים שיאפשרו לו לצאת לחיים חדשים. בנוסף לכך כל אחד מבני הזוג מעוניין להרגיש כי לא קופח וכי לא נפגע מבחינה רגשית ולא הושפל באם נקבע כי יקבל נתח קטן מהמגיע לו מהרכוש המשותף.       במקרה זה, למרות שמדובר בשני בני זוג- בעל ואישה- האישה נמצאת בדרך כלל בעמדת נחיתות.
הכול מנצחים במלאכת המשפט בעניין תביעת המזונות וחלוקת הרכוש; הפרקליטים, המתמחים, השופטים ובני הזוג. כאמור, בקרב כל אלה האישה חשה לעיתים מזומנות שמעמדה נחות וכי עליה 'להילחם' על זכויותיה, כאשר היא באה לבית המשפט כדי לבקש את חיובו במזונותיה.                   האישה נמצאת במצב רגיש גם במקרה בו החליטה היא על  הפירוד ויותר מכך במצב בו נכפה עליה הדבר. בעקבות בקשה המוגשת על ידי הבעל בדבר חוסר סמכות מנהלים "משפט זוטא" ארוך ומייגע על טהרת המשפט ואשר במרכזו מתנהל דיון ער וחריף בדבר ה"כרוך" וה"כנות". חשיבותם של הלכת הכריכה, מרוץ הסמכויות יש להם השלכות משמעותיות על מעמדה של האישה ועל כוח המיקוח של במסגרת הליך הגירושים.
בעבודתי אנסה להראות כי מצבן של נשים לאחר הגירושים ובזמן התביעה לגירושים הינו קשה. נשים נאלצות לוותר על זכותן הכלכליות בכדי לזכות בגירושים.  בשל כך אטען כבר בתחילה כי ישנו צורך ליצור שוויון בין גברים ונשים מבחינת "נכסי קריירה" ותרומתם השונה לתא המשפחתי בכך שיכירו בבן הזוג "הביתי" כשותף מלא להצלחתו של בן הזוג "החיצוני". הצלחה של אחד מבני הזוג כמוה כהצלחה של שניהם באותה מידה.
לאחר מכן אסקור את המודלים הנהוגים בעולם המערבי למזונות אחר גירושים. ואנסה להדגים כיצד יש לפתח כלים אלו גם במערכת המשפט בארץ, המושתת על דין דתי.