שכר מנהלים בחברות ציבוריות חלק מבעיית הנציג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4535
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

בס"ד הקשר בין שכר המנהלים ל"בעיית הנציג" שם הסמינריון:סוגיות שליטה בחברות בס"ד תוכן עניינים
הקדמה -.1
מבוא -…2-4
א.תפקיד  המנכ"ל ב. שיטות תגמול למנהלים בכירים פרק 2: שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על תגמול המנהל -…5-9
א.מבנה הבעלות ב.גודל החברה ג.ביצועי החברה פרק 3: הקשר שבין "בעיית הנציג לתגמול המוענק למנהלים" – שלוש גישות-9-13
 א. "בעיית הנציג" שבין בעלי המניות ובין המנהלים  ב. ההתקשרות האופטימאלית  ג. הכוח הניהולי פרק 4: פתרונות …14-18
א.הפיקוח המבני-הארגוני כפתרון ל"בעיית הנציג" ב.מנגנוני שוק לפתרון "בעיית הנציג" ג.האחריות המשפטית במודל הפיקוח כפתרון מגמות בעולם -19
סיכום -20-21
ביבליוגרפיה -..21-22
בס"ד הקדמה התגמולים שניתנים למנהלים בכירים בחברות ציבוריות זוכים לאחרונה לביקורת חברתית רחבה. תגמולי המנהלים נקבעים על ידי דירקטוריון החברה. התגמולים כוללים מספר מרכיבים לרבות: שכר, בונוס תלוי ביצועים או אופציות על מניות ותוכניות פנסיה. חוזי השכר של המנהלים נועדו להניע מנהל לקבל עליו את התפקיד, לפצות אותו בגין מאמציו במסגרת התפקיד וכן לתמרץ אותו לפעול לטובת המשקיעים. המנהל הכללי אחראי לניהול שוטף של ענייני החברה במסגרת המדיניות שקבע הדירקטוריון. ישנה הסכמה רחבה ששכר המנהלים צריך להיות קשור לביצועי החברה, אך הויכוח הוא על מידת הקשר הרצוי. למנהלי חברות יש שיקול דעת כמעט מוחלט בניהול ענייניהן של חברות, כל עוד הם מכהנים בתפקידם. הבעיה שמעוררים כוחם ושיקול דעתם של מנהלי חברות הוגדרה כ"בעיית הנציג". מנהלים יכולים לנצל את שיקול הדעת כדי להיטיב עם עצמם באופן אישי במגוון דרכים. כל דיון בנושא תגמול מנהלים חייב להתבצע כאשר ברקע ניצבת "בעיית הנציג" המשפיעה על הדרך בה המנהלים מקבלים החלטות. ישנן שלוש גישות שמסבירות את האופן שבו "בעיית הנציג" והתגמול המוענק למנהלים קשורים זאת לזה.
בעבודתי אנסה לעמוד על שלושת הגישות הללו  ולהציע פתרון ל"בעיית הנציג". קודם לכן אציג מבוא הסוקר את תפקיד המנכ"ל, ואת שיטות תגמול מנהלים בכירים. בהמשך אציג את שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על תגמול המנהל.

1 בס"ד פרק 1: מבוא
א תפקיד המנכ"ל המנכ"ל הינו בעל התפקיד הניהול הבכיר בחברה. חברה ציבורית חייבת וחברה פרטית רשאית למנות מנכ"ל. המנכ"ל הנו אחד משלושת האורגנים הקבועים של החברה. פעולותיו וכוונותיו הן פעולות של החברה וכוונותיה. החוק קובע כי המנכ"ל הוא האחראי לניהול השוטף של ענייני החברה וזאת במסגרת המדיניות שקבע הדירקטוריון ובכפוף להנחיותיו.
מינויו של מנכ"ל על ידי הדירקטוריון חייב להיעשות בדרך הקבועה בתקנון החברה – הסמכות למנות מנכ"ל הוענקה לדירקטוריון. לאסיפה הכללית אין סמכות להתערב במינויו, אלא על ידי שינוי התקנון.
למנכ"ל הכוח להפעיל את סמכויות הניהול והביצוע וכן את הסמכויות שהוענקו לו על ידי הדירקטוריון, המנכ"ל הינו האורגן בעל הסמכות השיורית בנושאים בעלי אופי ניהולי וביצועי בכל הקשור לניהול השוטף של החברה.