מבוא לחשיבה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
ציון 94
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1418

תקציר העבודה

ממן 12 מבוא לחשיבה חברתית שאלה א:
בריאות:
ישנן גישות שונות הקיימות בחברה המתייחסות לנושא של בריאות וחולי.
הגישות השונות מתייחסות באופן שונה לשני הנושאים- טבע וחברה.
הגישה המדעית היא זו ששלטת בחברה בעבר כאשר הדגש היה על חולי שנובע מאיבר לא תקין בגוף אשר ממנו נגרמת מחלה כלשהיא.
הממסד הרפואי באותה תקופה היה במעמד חברתי גבוה מאד כאשר רופא הוא הגוף היחיד המוסמך לאבחן ולטפל בבעיות, עם הזמן גורמים שונים שניפקו הסברים על נושאי בחירות וחולי בחברה גרמו לשינוי לגבי תפיסת העולם בגישה זו.
משנות ה70 חוקרים בודקים את הקשר בין חיים-תמותת תינוקות במעמדות החיים ומצאו שבמעמדות הנמוכים קיימת תמותה רבה יותר של תינוקות והובן שקיים קשר בין גורמים סביבתיים לחולי כגון זיהום אוויר, מקום מגורים, וכו'.גישה זו נקראת "גישת ההסברים החברתיים" גישת ההסברים החברתיים מתמקדת בנושא הבחרתי – גישה זו תומכת בחלוקת משאבים חדשה בחברה כשהכוונה היא שנקודת המוצא שישנן קבוצות שצריכות לקבל יותר גישה זו "פינתה" את מקומה מהר מאד לגישה השלישיה שהיא גישת הרפואה המשלימה.
גישת הרפואה המשלימה מתייחסת לבריאות וחולי בצורה הפוכה מהגישה המדעית גישה זו טוענת שחייבים להתייחס לבריאות וחולי כעולם שלם ומאוחד כאשר אין בריאות או חולי אלא קיים אדם שלם כשהמטרה היא למצוא את האיזון בגופו.
נקודת מוצא של גישה זו היא שהאדם הוא אדם שלם "גוף ונפש הם אחד" האדם יכול לרפא את עצמו על ידי אנרגיות הקיימות בו ונדרשות לכך כשתפקיד המטפל הוא רק לכוון אותו לכך.
לאחרונה  הופיעה "גישת הבריאות החדשה" אשר משלבת את ההתיחסות בין בריאות וחולי.
על פי גישה זו קיים צורך לטפל בחולי אך גם להתייחס ולהתמקד בבריאות כאשר ההתמקדות היא לגבי סגנון החיים והסיכונים הנלקחים בחיים .
על גומרים אלו אחראיות הממשלות-משרד הבריאות והאנשים עצמם.
כאשר הטענה היא שעל שני הגורמים מוטלת האחריות .
הגורם הראשון הוא המערכת הציבורית שתפקידה לתקצב,לטפל,להסביר והגורם השני הוא הפרט עצמו כשאחריותו היא לדאוג לעצמו כשהוא חולה כשאחריות זו כוללת סגנון חיים בריא והפחתת סיכונים טבע למכירה :