עבודת סמינריון בשוויון הזדמנויות ואיסור אפלייה בעבודה הטרדה מינית בצהל לעומת הטרדה מינית בארגון אזרחי

תקציר העבודה

הטרדה מינית בצה"ל   מול הטרדה מינית בארגון אזרחי תוכן עניינים:
מבוא –…עמוד
3 הגדרת הטרדה מינית -עמוד 5
חקיקה בתחום ההטרדה המינית -עמוד 7
התפתחות החוק ביקורת על החוק המלצות לביצוע החוק הנשים ומעמדן בצבא -עמוד
1 2
הטרדה מינית בצבא -..עמוד
1 4
המסגרת האזרחית מול המסגרת הצבאית -.עמוד
1 5
אחריות המעביד מול אחריות המפקד –…עמוד 17
מדיניות צה"ל בנושא ההטרדה המינית –.עמוד
2 0 סיכום –..עמוד
2 4
ביבליוגרפיה …עמוד
2 6
מבוא:
כשהיא אומרת  "לא"  לזה היא מתכוונת, לזה היא מתכוונת כשהיא אומרת  "לא" לכן ה"לא"  שלה ממש מוחלט, כי היא קובעת. לא שום בית משפט, ואל תהיה לי תרנגול ואל תהיה חכם גדול היא לא רומזת "כן" או "לא" או "בוא" כשהיא אומרת "לא", היא מתכוונת "לא" ! דן אלמגור השחיתות המינית הינה תופעה הקיימת עוד מימי התנ"ך  וממשיכה עד לימינו, תופעת ניצול המרות ע"י מעבידים בארגונים אזרחיים ומפקדים בצבא מעולם לא תפסה את מרכז הבמה במידה  משמעותית כמו בשנים האחרונות בעקבות מקרים רבים כדוגמת: הנשיא קצב ושר המשפטים רמון, העניין הציבורי שנוצר עקב מקרים אלה אינו מראה על כך שתופעת ההטרדה המינית גברה בשנים האחרונות, אלא, שהמודעות והרגישות הציבורית לנושא ההטרדות גברו בצורה משמעותית. מאמצי שדולת הנשים בתחום הביאו לבסוף לחקיקתו של החוק למניעת הטרדה מינית, שנכנס לתוקפו בספטמבר 1998. החוק, המייצג התקדמות משמעותית במאבק נגד הטרדה מינית, מרחיב את הגדרת ההטרדה המינית וקובע דרכים ברורות לטיפול בתלונה על הטרדה מינית. בנוסף, נוגע החוק החדש גם בשאלת ההטרדה המינית בשורות צה"ל.
תשומת לב מיוחדת מוקדשת כיום לבעיית ההטרדה המינית בשורות צה"ל. ארגון זה, שרבים רואים בו את ראי החברה הישראלית, הפך לאחרונה ידוע לשמצה כנגוע במקרי הטרדה מינית שאינם מזוהים כראוי, או שאינם מטופלים בחומרה המתאימה. ריבוי מקרי ההטרדה המינית בצה"ל אינו מפתיע שכן המציאות הצה"לית שמשניות המין הנשי בה מושרשת היטב, כמו גם אי השוויון הייצוגי בדרגים הגבוהים, משמשת מצע נוח למקרים שכאלו.
ברם, ניתן לראות את הצורך בענישה אמיתית ומרתיעה שתעקור את התופעה מן השורש. אין ספק כי צה"ל, כפי שנתגלה בזרקור שכוון אליו בעקבות מקרים כמו מקרה גלילי, או המקרה המפורסם של איציק מרדכי, מצטייר באור הרחוק מלהיות חיובי.
מטרת עבודתי היא לעמוד על ההבדלים הקיימים בין הטרדה מינית בצבא לבין הטרדה מינית בארגון אזרחי והאם נדרש טיפול מיוחד בהטרדה מינית בצבא .
בנוסף, אציג מהי מדיניות הצבא, כיצד מתמודדים בצה"ל עם נושא ההטרדה המינית והאם צה"ל עושה מספיק בכדי למגר את התופעה.