ייצוג החילונים בתקשורת חרדית מקוונת באתר " חדרי חרדים "

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 20080

תקציר העבודה

ייצוג החילונים בתקשורת חרדית מקוונת באתר " חדרי חרדים " אתה לבן אני שחור, אני חשוך אתה באור שמחמם כמו אמא, ושדואג לך. אתה קטן אני גדול אני רוצה אתה יכול לרקוד, לצעוד קדימה. להיות שלם בין אנשים. ואולי יבוא יום ונהפוך שווים אתה תהיה לי נחל ואני לך ימים ונזרום ביחד עד אין סוף שנייה לפני שקו החוף מגיע אני בוכה אתה צוחק אני טועה אתה צודק זאת הצגה שלנו, ואין קהל ואין במה. אולי נשב ננוח, אתה, אתה. אני, אני. וגם תחלוף הרוח, ויעברו כל השנים   תוכן עניינים:
תקציר —  4
מבוא
—  5
סקירת ספרות –  6-8
שיטת המחקר —  9
1 .
התקשורת החרדית- רקע כללי –  10-13
2 .
הצגת הממצאים
1 4-16
3 .
תיאור הממצאים והדיון   17-35
3 .1 ייצוג החילונים כאלימים וכמפרי השקט החברתי — 17-20
3 .2 דימוי החילוני כטועים, מפסידים ונפסדים – 21-23
3 .3 ייצוג החברה החילונית כעוינת את החרדים על ידי ייצוג מערכת       המשפט החילונית כעוינת — 24-26
3 .4  ייצוג החברה החילונית כעוינת את החרדים על ידי ייצוג התקשורת      החילונית כעוינת –
2 7-29
3 .5  ייצוג החברה החילונית כחסרת רגישות והבנה למסורת היהודית 30-31
3 .6  "חרדים ממאדים וחילונים מנוגה"- ייצוג החברה החילונית מול        החברה החרדית כשתי מערכות 33-35
סיכום ומסקנות 36-38
ביבליוגרפיה —
3 9-41
נספחים —
4 2-48
תקציר בעבודה זו בדקנו כיצד מוצגים החילונים בעיניי התקשורת החרדית המקוונת, באתר "חדרי חרדים".
שיטת המחקר בה השתמשנו בחקירת נושא זה, היא: ניתוח תוכן, שבמרכזו ביצענו ניתוח של כעשרים כתבות מהאתר בהן קיימת התייחסות לחילונים.
את הממצאים שעלו מן הכתבות חילקנו לשש קטגוריות שונות, אותן ניתחנו ודנו בהם בכדי להגיע למסקנות.
הציבור החרדי הוא ציבור מסוגר מאד, והתקשורת החרדית היא כמעט האמצעי היחידי דרכו הוא נחשף לעולם כולו ובתוכו גם לציבור החילוני. התקשורת מעצבת את דעת הקהל החרדי ומנחילה את יחסה כלפי החילונים והחילוניות. לרוב מוצגת המציאות בתקשורת החרדית, כפי שהיא רוצה שזו תראה ולא כפי שהיא באמת.
מהממצאים עולה כי ייצוג החילונים בתקשורת החרדית הוא רובו ככולו שלילי. החילונים מוצגים כאלימים וכמפרי השקט החברתי- נוהגים בגסות ובפראות, ומפריעים לסדר ולשקט הקיים בחברה החרדית דרך קבע.
החילונים מוצגים כטועים בדרכם- הם בדרגת נחיתות והפסד אל מול החרדים, שידם תמיד על העליונה, הם החכמים, הצודקים והמנצחים.
מערכת המשפט מוגדרת בתקשורת החרדית כחילונית, ולכן ייצוגה משפיע על ייצוג החילונים ככלל.
מערכת זו מוצגת כעוינת ורודפת את החרדים, לא עושה משפט צדק כנדרש ולכן ראויה ליחס מזלזל ואי קבלתה כקובעת ומשמעותית מצד החברה החרדית.
התקשורת החילונית מוצגת בכתבות כרווית שנאה כלפי החרדים, רודפת אותם ללא הצדקה, ונוהגת בחוסר הגינות בסיסי, כלפי הציבור החרדי, הנובע מדעותיה הקדומות.
החברה החרדית מחפשת בידול מהחילונים על רקע השקפות נוגדות. אי לכך החרדים מייצגים את הצד החילוני, כצד נפרד שלעולם לא תהיה עימו נקודת מפגש כלשהי. הצד החילוני והצד החרדי הן שתי מערכות נפרדות לחלוטין.
לחילונים אין רגישות כלפי השונה מהם, הם אינם מגלים התחשבות באורח חיי הציבור החרדי, ומתעלמים ופוגעים בדברים המקודשים והחשובים לציבור זה.              מבוא
בעבודה זו ברצוננו לחקור כיצד מוצגים החילונים בתקשורת חרדית מקוונת באתר "חדרי חרדים". התקשורת החרדית כוללת בתוכה עיתונות כתובה- עיתונים,עלונים, ביטאונים, ירחונים, פשקווילים וכו', וערוצי רדיו ותקשורת מקוונת- אתרי אינטרנט, פורומים וכו'. מעניין היה לבחון את ייצוג החילונים בכל אמצעי תקשורת אלו, אך מפאת מגבלת הזמן לביצוע חקר זה וגודלו הנרחב של הנושא, התמקדנו בתקשורת החרדית המקוונת. זאת מכיוון שהנגישות שלנו למקור מידע זה קלה ומהווה עבורנו חידוש בתוך הים האינטרנטי הגדול. הדרך בה מתנהל הציבור החרדי, השקפותיו ושיטת העברת המסרים שלו תוך התמודדות עם הצגת העולם החילוני הייתה בגדר תעלומה אחת גדולה, אשר באנו לתהות על קנקנה במסגרת עבודה זו. עד היום הכרנו את יחס התקשורת החילונית לחרדים, בשנה שעברה אף יצא לנו לשמוע במכון הרצאה אשר דיברה על ייצוג החרדים והדתיים בתקשורת החילונית, אך מעולם לא שמענו על המקרה ההפוך, הדרך בה מציגה התקשורת החרדית את החילונים. שתינו ירושלמיות דתיות, הגרות בשכונות מתחרדות, כך שיצא לנו לראות ולהתבונן בציבור החרדי. אחד המאפיינים המרכזיים המורגשים ביותר, בהתבוננות על הציבור, הוא הסגירות והנבדלות עליה הם שומרים באדיקות. החברה החרדית מאופיינת כחברה סגורה המכונסת בתוך עצמה וככל שאנשים רבים מקרבה נטשו את אורח החיים הדתי נאלצה החברה החרדית להסתגר בתוך עצמה מבחינה חברתית ותרבותית וקבעה אסטרטגיה של היחס לעולם החילוני (פרידמן, 1991).
דווקא בשל עובדה זו, אנו משערות כי ההשפעה של התקשורת החרדית על הקהל החרדי, תהיה גבוהה יותר מאשר בחברות אחרות,כיוון המידע היחיד שמתקבל על "העולם שמעבר", מחוץ לד' אמות ההלכה, מגיע מהתקשורת החרדית אשר רק אליה הם נחשפים. ועל כן, רוב עיצוב דעת הקהל החרדי מושתתת על התקשורת, ובתוך כך גם יחסם לציבור החילוני.