רצח באמצעות הרעלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6111
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

                                                             תוכן עניינים
מבוא –.2-3
הגדרה של רצח –..3-4
1 .1   רצח ביהדות –.4
1 .2   רצח בתרבויות אחרות –.4-5
1 .3   רצח בדין הפלילי -5
1 .4   רצח נשים על-ידי בני משפותיהן –…5
1 .5   רצח פוליטי –..5
הגדרה של טוקסיקולוגיה 6
מינון ותגובה ..6
סוגים של רעלים קטלניים –…7
1 .1    ארסן -7-8
1 .2    מקרים מעבר -…9-10
1 .3    ציאניד ..11-13
1 .4    דיאוקסינים –14-15
1 .5    פולוניום 16-17
הרעלה של היהודים בוורטגאו -.18-19
שאלת המחר .20 משתתפים -20 כלים –…20 הליך –…20 ממצאים -..21
ביבליוגרפיה העבודה ללא נספחים                                                                        מבוא
ככלי רצח בין בני אדם לבין עצמם, לרעל יש יתרונות ברורים על פני השיטות האחרות. הרעלה היא רצח שקט, ופעולתו נמשכת זמן רב: כשהקורבן מתחיל לחוש בהשפעת הרעל, הרוצח עשוי להיות קילומטרים רבים מהמקום. בניגוד להתנקשות באמצעות סכינים, חרבות, אקדחים וכלי נשק אחרים, כל אחד- וכל אחת- יכולים לטפטף כמה טיפות לתוך כוס משקה או סיר הבישול.
במאה השמינית לספירה חלה התפתחות דרמטית בעולם הרעלים כשאלכימאי ערבי גילה שיטה להפוך את היסוד 'ארסניק' לתרכובת שקופה, חסרת טעם ונטולת ריח כשמערבבים אותה בנוזל. ארסניק הוא אחד מהרעלים החזקים ביותר שידועים לאדם. מי שתמיסת ארסניק עורבבה בתוך המשקה שלו חש בתחילה כאבי ראש קלים שהלכו והתגברו, ואז כאבי בטן חזקים, הקאה ועוד תסמינים שהלכו והפכו נוראיים יותר ויותר (אין צורך לספק כאן תיאור מלא של הסיוט, מטעמים מובנים) עד שנסתיימו במותו כמעט ודאי של הקורבן.
מי שהפכו את ההרעלה לכלי פוליטי בעל עוצמה אדירה היו בני משפחת בורג'ה האיטלקית במאות החמש עשרה והשש-עשרה, תחילת תקופת הרנסאנס. השימוש של הבורג'אים ברעל היה כל כך מאסיבי ויעיל עד שמשמעות הביטוי 'לשתות מהכוס של בורג'ה' היא,עד היום, 'מוות מהיר ופתאומי'.
פתגם אחר, קרוב לוודאי מוגזם אך ללא ספק משקף את המוניטין של משפחה זו, אומר ש'איש באיטליה לא יכול לומר "אתמול סעדתי עם הבורג'אים"'. ההיסטוריונים רואים במשפחת בורג'ה את 'משפחת הפשע הראשונה בהיסטוריה', ושתי הדמויות שבלטו במיוחד במשפחה היו רודריגו בורג'ה- הוא האפיפיור אלכסנדר השישי- ובנו צ'זארה.
לאלכסנדר השישי ולבנו צ'זארה הייתה שיטה מעניינת לנכס לעצמם את עושרם של אנשים אחרים. הם פיתחו רעל חזק ביותר שכונה 'קאנטארלה'. הנוסחא ליצירת הקאנטארלה אבדה לנו, אבל מתיאורי מותם של הקורבנות עולה שקרוב לוודאי שארסניק היה מרכיב חשוב ברעל הזה: הקאות, העור שקיבל גוון כהה, קצף מהפה ועוד.
אלכסנדר ובנו נהגו להרעיל את בני האצולה העשירים ברומא, ואחרי מותם להחרים לעצמם את האוצרות מתוקף צו אפיפיורי. באוגוסט 1503 תיכננו אלכסנדר השישי וצ'זארה את הרעלתו של הקרדינל אדריאנו דה קורנטו בשיטה הרגילה של 'השבחת היין' המוגש לשולחן בכמה טיפות מהקאנטארלה שלהם. אבל משהו השתבש. מייד בתום הארוחה התמוטטו האפיפיור ובנו, מקיאים את נשמתם ופיותיהם מקציפים: נשק יום הדין שלהם הופנה נגדם. צ'זארה היה צעיר והצליח לשרוד את ההרעלה בקושי, אבל האפיפיור כבר היה קשיש וחלש. התיאורים על מותו של אלכסנדר השישי קשים מנשוא, ועדים שתיארו את גופתו לאחר שנפח את נשמתו המיוסרת סיפרו שמעולם לא חזו במראה כל כך מבחיל. הפנים של האפיפיור היו שחורים לגמרי, העור התקלף ממנו והבשר הדיף צחנת גפרית איומה. אף אחד ברומא לא הצטער על לכתו של אחד מהגרועים שבמושחתים, והסיפורים שהבאתי כאן הם רק חלק קטן מהפשעים שביצעו בני המשפחה.
עבודה זו  תעסוק בקשר שבין רעלים והשימוש לרעה בהם. הרעלים שיוצגו  בעבודה הם: ארסן, ציאניד ופולוניום, דיאוקסין. יתוארו תכונותיהם והשימוש בהם במקרי רצח, כמו כן יוגדרו סוגי רצח כגון: רצח ויהדות, רצח בתרבויות אחרות, רצח פוליטי ורצח של נשים.
דוגמאות של מקרי רצח.
בעבודה זו יוצג מחקר שבו תהיה השווה בין נשים וגברים בנושא עמדותיהם בנושא של רצח.