תרבות הפנאי של ישראלים חילוניים בשבת – הצעת מחקר

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1597

תקציר העבודה

תרבות הפנאי של ישראלים חילוניים בשבת – הצעת מחקר תוכן העניינים
מבוא 3
רק תיאורטי -.6
שאלת המחקר ושיטת המחקר –…7
ביבליוגרפיה -8
מבוא
מושג הפנאי מקבל משמעות שונה בתקופות שונות היות והפנאי מושפע מן האידיאולוגיה החברתית הנהוגה באותה תקופה. מגמה זו באה לידי ביטוי בסקירה ההיסטורית של דה גרסיה (1962) אשר סוקר את היחס שבין פנאי לעבודה בתקופות שבין התקופה היוונית דרך ימי הביניים והרנסנס ועד החברה המודרנית של ימינו.בתקופה היוונית היתה הפרדה ברורה בין פנאי לעבודה כאשר העבודה היא ערך נחות,העובדים הם עבדים הפנאי הוא הזמן העילאי אשר מבדיל את האדם מהחיה.על האדם לשאוף להגיע לפנאי ופעילויות הפנאי צריכות להיות מנותקות מהחומר אשר מיצג עבודה.וכך הפעילויות הנפוצות באותה תקופה הן שירה והעלאת מחשבות.לפי האידיאולוגיה היוונית,חברה שלא תסגל לעצמה תרבות פנאי,תעלם ולא תשרוד.
דה גרסיה מציג את התפיסה הנהוגה היום בחברה המודרנית שבה יש חשיבות עליונה למושג העבודה,אדם שלא עובד נחשב נחות.ערכי החברה חזקים וברורים,זמן הוא כסף ולפרט אין זכות בחירה.
הרחבה לתפיסת הזמן המודרנית ניתן למצוא במאמרם של רובינסון וגודבי (1997) החוקרים מראים את השינוי במושג הפנאי עקב התפתחות טכנולוגית ושינוי חברתי .הם מציגים שתי תפיסות של זמן בחברה:
האחת היא תפיסת הזמן המעגלי – מחזוריות .מה שהיה חוזר על עצמו ויש חיבור של החברה לזמן הטבעי (יום,לילה) אין מרדף אחר הזמן כי הוא לא אוזל ,הוא חוזר על עצמו.
השניה היא תפיסת הזמן הקוי –  הזמן אוזל,יש מחסור בזמן ולכן יש ריצה קדימה כי מה שהיה לא יחזור עוד.הגורם הטכנולוגי בדמות השעון הוא הדומיננטי.האידיאולוגיה של החברה המודרנית מתאימה לתפיסת הזמן הקוית .יש דגש על הישגיות,יצרנות ותחרותיות.יש ניתוק מהטבע.
רובינסון וגודבי מציגים את מושג …