ניתוח השוואתי - תחנות רכבת 1750-1900

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

שם המבנה Frankfurt (Main) Hauptbahnhof, Germay St. Pancras railway Station The Grand Central Terminal סוג המבנה תחנת רכבת וסניף דואר.
מיקום המבנה פרנקפורט, גרמניה – בחלק הדרום מערבי של מרכז גרמניה. הקשר הסביבתי האורבני התחנה מוקמה במרחק מה מהעיר, מתוך בחירה של ראש העיר. המטרה – למצב את התחנה כשער לעיר. לאחר פתיחת התחנה, התפתח האיזור לידה משמעותית. שם האדריכל בשנת 1881 זכה Hermann Eggert במקום הראשון בתחרות על תכנון המבנה. האדריכל שזכה במקום השני מונה למהנדס הראשי לעבודות הפלדה. Eggert* היה אדריכל גרמני, עבד במחקר באקדמיה לבנייה של ברלין, עבד במשרד ממשלתי לעבודות ציבוריות. תאריך בניה תכנון המבנה החל ב-1866, והוא נפתח ב-1888. כבר ביום הראשון התרחשה תאונת רכבת.
שם המזמין היוזמה להקמת תחנת הרכבת היתה של הממשלה. תאור כללי של המבנה בחזית אפשר לראות שימוש באלמנטים אדריכליים קלאסיים – עמודים וקשתות המסמלות את הרכבת כשער הכניסה לעיר, והעשויים מחומריים מסיביים – תערובת של סוגי אבנים שונות. צורת הטיפול באבן אופיינית בארמונות הרנסנסים באיטליה. לעומת זאת המיפתחים הגדולים עשויים מזכוכית ופלדה. ישנו נסיון לשלב בין החדש לישן באופן הרמוני ע"י איזון בין אלמנטים אופקיים לאנכיים. כמו כן, בחזית המבנה בולט חלון גדול התחום ע"י 2 צריחים, בקומפוזיציה אשר חושפת את פונקציית המבנה. במרכז החלון ישנו שעון קיר גדול אשר בשני צדדיו פסלים המסמלים יום ולילה.
תאור התכנית תוכנית הטרמינל אופיינית לתחנות הרכבת מהתקופה, ובה שני חלקים עיקריים: אולם הכניסה וסככת הרכבות. השוני בתכנית מתבטא בניסיון ליצור אחידות ולינאריות בין שני חלקי המבנה, כדי לחשוף את הפונקציונליות של המבנה – זה ניכר בעיקר במערך התנועה החופשי בין שני החלקים. הטרמינל כולל 18 רציפים, חלל התכנסות, איזור למיון וסידור המטען וסניף הדואר הקטן במפלס התחתון ביותר. התכנית מלבנית, וחלל ההתכנסות "מודבק" לאמצע צידו האחד של המלבן. בנסף, ישנה גישה ישירה מהרציפים אל הרחוב. לפני הרציפים ישנו חלל מעבר עם גישה לרציפים, המשמש כרחוב סגור, ובצידיו מסחר ושרותים שונים.
צורת הגג סככה משולשת- מורכבת משלושה חצאי גליל. אורכה של הסככה הוא 186 מטר,  רוחבה הכולל 167 מטרים אשר מחולקים ל-3 חלקים שווים ו- ו29 מטר גובה.  כל הסככה מצופה זכוכית אשר בה תומכת קונסטרוקצית פלדה. הקשת האמצעית של הסככה המשולשת ממשיכה את קירוי קימור החבית המכסה את חלל ההתכנסות, רק ברדיוס גדול יותר. עיצוב זה מעיד על כך ששני החללים מייצגים פונקציות שונות מצד אחד, ומצד שני על קשר הדוק בין שני החללים.
חומרי בניה המוטיבים הקלאסים יותר של המבנה עשויים מאבן (עמודים, לדוג'). החלקים היותר תעשייתים של המבנה עשויים מזכוכית וברזל – חומרים בינלאומיים אשר נעשה בהם שימוש נפוץ בתחנות רכבת ברחבי אירופה באותה תקופה.
סגנון אדריכלי Neo-Renaissance החזיתות מייצגות לראווה את הסגנון הנאו-רנסאנסי באמצעות העמודים והקשתות המעוגלות. גם צורת הטיפול באבן מהם עשויים האלמנטים אופיינית בארמונות הרנסנסים באיטליה. הנסיון ליצור איזון והרמוניה בין האלמנטים האפקיים לאנכיים בחזיתות, בין היתר באמצעות סימטריה – גם הוא אפייני לתקופת הרנסאנס.
*נאו רנסנס = תחת הגדרה זו נכנס סגנון הרנסנס שהתפתח באיטליה. האדריכלות הנאו – רנסנסית מושפעת לא רק מהמקור האיטלקי אלא גם מהאופן בו התפתחה אדריכלות הרנסנס ברחבי אירופה.
מאפינים סגנוניים: אלמנטים
1 . העמודים בחזית, העשויים אבן, שטופלה בדומה לתק'      הרנסאנס.
2. קשתות מעוגלות.
3. שני הצריחים לצידי הכניסה + חלוקות הרוזינטליות:    איזון בין אלמנטים אפקיים לאנכיים וסימטריה ליצירת    הרמוניה.
אלמנטים קישוטיים שעון גדול בחזית המרכזית והמונומנטלית של המבנה, המוכתר על ידי הפסל של אטלס הנושא את כדור הארץ על כתפיו.
מקורות השראה קשת נצחון, המשמשת פעמים רבות כשער בתקופת הרנסאנס – אחרי הניצחון על צרפת בתקופת נפולאון ה-3 (1870), האימפריה הגרמנית החדשה הייתה צריכה לחבר את האיזורים החדשים שנוספו לאימפריה בקווי רכבת, וכן לבנות תחנות גדולות ומרשימות אשר ישקפו את כוחם וגאוותם ויעפילו על התחנות הגדולות בצרפת ואנגליה. בניית תחנת הרכבת בהשראה משער ניצחון מבטאת גרמניה חדשה, תעשייתית ומאוחדת. יתכן גם כי ההשראה נלקחה מתחנות רכבת אחרות באירופה שנבנו באופן דומה – דוגמת ה-Euston rail way station London שנבנתה במחצית הראשונה של המאה ה-19.
3 מקורות ביבליוגרפיים
1 . Title:  A Hitory of Architecture  Author:   Sir Banister Fletcher  Edition:  20th ed. / edited by dan Cruickshank ; consultant editors: Andrew Saint, Peter                       Jones, Kenneth Frampton ; assistant editor: Fleur Richards.
2.
 Publisher:     Oxford : Architectural Press, c1996     Title:   Architecture of the 19th century Author:         Claude Mignot Publisher:     [S.l.] : Evergreen, 1994

3 . www.wikipedia.com תמונות: השעון על החזית, ו-2 הפסלים המסמלים יום ולילה   מבט מהפנים – סככת הרכבת   חזית המבנה   השעון ולצידיו הפסלים המסמלים יום ולילה   שרטוט חזית המבנה   סיכום ההשוואות: מרבית הדיון בקשר לתחנות הרכבת נוגע בעיקר לתפיסת מקומן של התחנות בקונטקס העירוני והתרבותי. בחרתי בשלוש תחנות הרכבת שנותחו כאן, לא רק משום שהן מייצגות סגנונות שונים בארכיטקטורה, אלא גם כיוון שהן מבטאות גישות שונות בעיצוב ותכנון עירוני במאה ה-19. כך, תחנת הרכבת הראשונה שמוזכרת בעבודה,Frankfurt (Main) Hauptbahnhof, חושפת את מסילות הרכבת ע"י מפתחים גדולים, וכך נותנת לתחנה תפקיד ייצוגי ומשמעותי במרקם האורבני-