עבודה בתחום החינוך ,"חינוך לדו קיום"- הפער החברתי בין הדרום למרכז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

החוג לחינוך עבודת סמינר בקורס:
"חינוך לדו קיום" הפער החינוכי -חברתי בין דרום הארץ למרכזה תוכן עניינים
הקדמה  עמ' 2
פרק
1 רב תרבותיות וחינוך במדינת ישראל .  עמ' 3-7
שוני תרבותי ופערים בהישגים ישראל כמדינה רב תרבותית.                                                                                                            החינוך מראשיתה של מדינת ישראל                                                                                                        כור ההיתוך                                                                                                                                                  קיבוץ גלויות ואינטרסים פוליטיים.                                                                                                     פרק 2                                                                                                                                                          הבדלים חינוכיים וחברתיים בין הדרום למרכז.   עמ' 8-14                                                                                 שיכון העולים – מעברות ועיירות פיתוח.                                                                                                                              הגורמים לאי שוויון בין הדרום למרכז                                                                                                                רמת החיים והישגי השכלה בדרום לעומת המרכז הפער מבחינת מוצא וותק הפער מבחינת תעסוקה הפער בחינוך נתונים סטטיסטיים פערים חינוכיים בין  הדרום למרכז                                                                                                             פרק
3 דיון , מסקנות וסיכום. עמ'
1 4-17
דיון ומסקנות הצעת פתרונות סיכום ביבליוגרפיה  עמ' 18
 הקדמה מדינת ישראל היא מדינה הטרוגנית שבה קיימות קבוצות , תרבויות ואמונות שונות.
תהליך ההתחברות של הקבוצות המגוונות האלה הוא תהליך מורכב ורצוף מתחים ועימותים.
לכל אחת מקבוצות הזהות – יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מזרחיים ואשכנזים דרום – רצונות, יעדים ורגישויות משלה.
מעבר לכך, בשל היותה מדינת הגירה הכוללת תרבויות מוצא שונות, כל קבוצה מכילה את התרבות ממנה היא מגיעה ואת הידע הנרכש בארץ מוצאם, שפה, מנהגים וערכים שונים-  כל אלו יצרו כאן מרקם עדין ביותר של חברה רבת תרבויות. אולם, בהרבה מקרים ,לא ניתנו הזדמנויות שוות לכל אחת מהתרבותיות ומצב זה גרם לשסע בחברה הישראלית, פערים בחינוך, גזענות ומרירות.
ברב תרבותיות טמון פוטנציאל חברתי תרבותי מפרה, אך גם קיימת סכנה, להתפתחות של אפליה ניכור וחשדנות כלפי השונה. על רקע זה, בין השאר, צמחו כמה מן הבעיות המרכזיות של החברה הישראלית, בניהם גם הדוגמא בה אדון בעבודתי : ההבדל החינוכי,התרבותי וכל מה שיוצא בכך בין מרכז הארץ לפריפריה בדרום. או על אותו משקל – הפערים בין שתי תרבויות: בין התרבות המזרחית- ערבית הנחותה בפריפריה בדרום, לעומת התרבות הנאורה, הצברית-אשכנזית  העליתא במרכז. בנוסף אציג נתונים המעידים על כך ,שלא ניתנה הזדמנות שווה לשתי הקבוצות האלו מבחינה חינוכית , שהמדינה ומי שבראשה, ניצלו את ההגירה ההמונית (בעיקר של מדינות ערב) לשם אינטרסים פוליטיים וכיצד השפיע המקום בו גרו, על חינוכם ועל התפיסה אותם כתרבות נחותה . הפערים בין שתי קבוצות אלו, יצרו בעיות חברתיות, כלכליות אך הם גם היוו בסיס למשבר חינוכי. על רקע דוגמא זו אקיים דיון, על הגישה הרב תרבותית בתחום החינוך, וכיצד היא באה לידי ביטוי במדינת ישראל רבת התרבויות.  נושא המחקר:   הפער החינוכי – תרבותי בין דרום הארץ למרכזה                                                          מטרת המחקר: היא להראות כי בהיותנו  חברה רב תרבותית לא ניתנת הזדמנות שווה מבחינה חינוכית לקבוצות שונות הקיימות בארץ.                                                                                                        הרקע למחקר: הבדלים בין הנתונים הסטטיסטיים המוכיחים כי רמת ההשכלה בעיירות הפיתוח  נמוכה מרמת ההשכלה באזורים מפותחים .                                                                                                                    השערת המחקרהטענה המרכזית: קיים הבדל בין השכלת הילדים בדרום הארץ לבין השכלת הילדים במרכזה בשל אי מתן הזדמנות שווה ואינטרסים לתרבויות השונות בארץ.                                                                                                                          שיטת המחקר: כמותיתאחוזים ותיאורטית.