עבודה סמינריונית עיונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11206

תקציר העבודה

ההתייחסות לחלום בכתבי המנהיגים הרוחניים ביהדות שבימי בית שני ועד לסוף המאה השישית  וההתייחסות לחלום בפסיכולוגיה המודרנית עבודה סמינריונית בקורס:
דמיון חזותי וחלום (10547)    תוכן העניינים                                                          עמוד
1 .   תקציר                                                                  2
2 .   מבוא: הנושא וחשיבותו                                            2
3 .   שאלות המחקר (סוגיות מרכזיות)                                       3
4 .   רקע תיאורטי-מחקרי (סקירת הספרות)                                3      5.   סיכום ודיון                                                           10
6 .   מקורות                                                                 13
7.   נספחים                                                                        15

1 .   תקציר:
תופעת החלום נסקרה לאורך התרבות האנושית במספר רבדים (די, 2000). החל מהתייחסות לחלום כמנבא את העתיד וכלה בשיטות פיזיולוגיות מודרניות החוקרות את החלום כתופעה של פעילות מוחית גרידא. במחקר זה אסקור תחילה את ההתייחסות לחלום לאורך ההיסטוריה בעיקר בתרבות היהודית של ימי הביניים ואת הקשר בינה לבין המדע המודרני. חשיבות נושא העבודה נובע מנקודת מבטו הטוענת ליכולת של המדע ללמוד מתרבויות קדומות ולנסות להוכיחן או לחילופין להפריכם על ידי בחינה אמפירית. שיטה זו הטוענת ללמידה ממידע קדום ואי פסילתו והתייחסות אליו כלא רלוונטי עשויה לתרום למטרת המדע והיא חקר האמת.
המאמצים לחקר האמת החלו על ידי התרבויות השונות באופן של הגיית רעיונות פילוסופיים באופן אינטואיטיבי ונמשכים כיום על ידי המדע בחקירה אמפירית. שיתוף פעולה שבו ידע אינטואיטיבי בן אלפי שנים משמש למטרות מחקר אמפירי של המדע המודרני יכולה לשרת את הידע האנושי. בעבודה זו אנסה למצוא שורשים של מידע בתרבות היהודית ולראות את השפעתו על החקירה המדעית.
     בעבודה זו אסקור תחילה את ההתייחסות לחלום במקורות היהודיים לאחר מכן אסקור את האסכולות המדעיות והם: התיאוריה של פרויד (1988), התיאוריה של יונג (1987), התאוריה הפסיכופיזולוגית החוקרת את שנת REM עם התמקדות במחקרי דמנט וקלייטמן (1957, מתוך שלו, 2004). והתיאוריה הקוגניטיבית של החלום כאשר המייצג לה יהיה החוקר דומהוף           ( 2000). בכל אחת מהתיאוריות המדעיות השונות אעשה השוואה על הדומה והשונה בינה לבין ההשקפה היהודית על החלום. לבסוף, בחלק האחרון אערוך דיון מסכם על הדומה והשונה בין חקר החלום על פי חכמינו זיכרונם לברכה למדע. ממצאי הסקירה מעלים כי יש דמיון בין נושאי המחקר של המדע המודרני במאה העשרים לבין  חקירת חכמינו זיכרונם לברכה את החלומות. אולם, דמיון זה נמצא ברעיונות שנחקרו במחצית הראשונה של המאה ה20 שבהם ניתן למצוא את רעיונותיהם של פרויד (1988)  ויונג (1987) ואילו נושאי המחקר של שנת REM (ראה סעיף שנת REM) שקרנה עלתה במחצית השנייה של המאה ה20 ובמאה ה21 מאופיינת בשיטות חקירה שונות ובנושאי חקירה שונים מאלו שבהם השתמשו חכמינו זיכרונם לברכה. בנושא הגישה הקוגניטיבית נמצא התייחסות לגורמים פסיכולוגיים וקוגניטיביים בדברי חכמינו זיכרונם לברכה אך נושאים אלה לא היו במוקד מחקרם.