הקמת אתר אינטרנט בית ספרי - דוח פרוייקט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3935
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

דו"ח פרויקט מעשי במדיה חינוכית הקמת אתר אינטרנט בית ספרי דצמבר 2009
תוכן העניינים:
תמצית.. 3
מבוא. 4
רקע
תיאורטי 5
אתר בית ספרי 5
פער דיגיטלי 8
הטמעה של תרבות תקשוב בית-ספרית.. 10 הליך העבודה. 12
הגדרת מטרות הפרויקט. 12
הגדרת קהל היעד של האתר. 13
כלים טכנולוגיים. 13
בעיות ופתרונן 14
מבנה האתר. 15
סיכום. 20 ביבליוגרפיה. 21
תמצית הפרויקט מתמקד בהקמת אתר בית ספרי, באמצעות מערכת תיק-תק של חברת SafeLines, לבית הספר "הבן יקיר לי"- בית ספר לחינוך מיוחד בירושלים הנותן מענה לתלמידים מהמגזר הדתי והחרדי שסובלים מבעיות התנהגות, בעיות רגשיות או בעיות נפשיות המשולבות עם בעיות קשב וריכוז וליקויי למידה. לפרויקט כמה מטרות: שיווק בית הספר, הכנת מאגר קישורים לצרכי התלמידים ההורים והמורים וצמצום הפער הדיגיטלי על ידי יצירת סביבה טכנולוגית מתאימה עבור תלמידים שאין בביתם סביבה טכנולוגית.
תיק-תק היא סביבה חינוכית אינטראקטיבית באינטרנט המאפשרת הקמת אתר אינטראקטיבי ודינאמי תוך שיתוף ושילוב של תלמידים ומורים. תיק-תק מעודדת את בית הספר לקיים רשת תקשורת פנימית משלו, רשת המשמשת במה לעשייה וליצירה של התלמידים, תוך חשיפתם לתכנים ממאגרי מידע בית-ספריים. האתר פעיל כבר למעלה משנה ומהווה עבור תלמידים רבים מבית הספר שער לעולם האינטרנט, מקום המאפשר התכתבות עם חברים ומורים בבית הספר והתעדכנות בחדשות בית הספר ומאגר חשוב לקישורים מומלצים.
ובנוסף, מהווה האתר מקור אינפורמציה ראשוני על בית הספר עבור ההורים ומתעניינים
אחרים. בעבודה נעשה סקירה ספרותית בנושא אתר בית ספרי, בנושא הפער הדיגיטלי הקיים אצל ילדים בגיל בית הספר באוכלוסיה החרדית ובנושא הטמעת תקשוב בבית הספר.  מבוא
ההתפשטות המהירה של טכנולוגיות המידע והתקשורת ברחבי העולם משפיעה על תחומים רבים, ובניהם, על תחום החינוך. מאחר שבית הספר הוא מוסד הווה, בעצם מהותו, מערכת של תקשורת בין אישית וסביבה לטיפול במידע וידע, אין הוא יכול להתעלם מהטכנולוגיה החדשה, ויתרה מזאת, עליו להשקיע חשיבה מרובה בניסיון להשתמש בה באופן המועיל ביותר למטרות למידה (אורן, 2002). ארגונים בינלאומיים כגון ארגון המדינות המפותחות OECD)),  הסכימו על החשיבות של הכנת התלמידים כלומדים מתמידים בחברת הידע של המאה העשרים ואחת. ממצאים מראים, שתוצאות מדיניות המחשוב הם עליה דרמטית בכמות המחשבים בבתי הספר ובנגישות לאינטרנט ברחבי העולם (פורקוש ברוך,
2 001).  בישראל, הולך הפער הדיגיטלי בין אוכלוסיות ילדים בגיל בית ספר וגדל. מבין האוכלוסיות השונות שעלולה למצוא את עצמה בפער הולך ומעמיק היא האוכלוסייה החרדית בה למרבית הילדים אין מחשבים בביתם ורק אחוז זעום מחובר לאינטרנט (גולדשמידט, 2007). עבור ילדים אלה בית הספר הוא המקום היחידי שיכול לתת להם סיכוי סביר למניעה של הגדלת הפער (כהן,
2 007). מה עוד שתקשוב במסגרת בית הספר ניתן ליישום בקרב אוכלוסיות לומדים שונות ובניהם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. בכוחו של התקשוב לגשר על הבדלים בין-אישיים משמעותיים, בהיותו כלי רב-ממדי ורב-תכליתי. (מיודוסר, נחמיאס, פורקוש וטובין,2003). חשיבותו הרבה של צמצום הפער הדיגיטלי בקרב תלמידים בגיל בית הספר רבה והיא דורשת יישום בפועל של פתרונות שאחד מהם, הנעשה בעבודה זו, הוא הקמת אתר בית ספרי.