העבודה בוחנת את הקשר בין שביעות רצון בעבודה לתחלופת עובדים בחברה למתנ"סים כמו מוצגת הבעיה:מכיוון שתחלופת מנהלי המתנ"סים הוגדרה ע"י החברה למתנ"סים בעייתית, זאת לאחר בחינת האספקטים של התחלופה בצד האספקטים החיוביים שבה (מריאן, 1985).ן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5486
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר החברה למתנס"ים, מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ, הינה חברה ממשלתית שהוקמה בשנת 1969. השר הממונה עליה הוא שר החינוך והתרבות והיא מנוהלת ע"י דירקטריון בן 23 חברים אשר כמחציתם נציגי ממשלה וכמחציתם נציגי ציבור.
החברה מפעילה כ-160 מרכזים קהילתיים (להלן מתנס"ים) כב-700 שלוחות ברחבי הארץ וכ-
5 0 בתי ספר קהילתיים ( בעבודה זו אתייחס למתנס"ים בלבד). מנהלי המתנס"ים מועסקים  ע"י החברה למתנ"סים ומהווים כמחצית מעובדיה.
הרעיון הבסיסי שעל פיו מפעילה החברה למתנ"סים את רשת המתנ"סים הינו עיקרון עצמאות המתנ"ס הבודד.
כ- 90 מבין המתנסים הינם עמותות וכ- 70 הם חברות סוכנותיות (במקומות שבהם המתנ"ס נבנה מתרומות  המגבית עקב חוקי המס האמריקאיים) לכל מתנ"ס יש מועצת מנהלים המורכבת מציג ראש העירייה – 40%, נציגי ציבור – 40%, נציגי החברה למתנ"סים, משרדי משלה והסוכנות היהודית (במתנ"סים סוכנותיים)- 20%.
מספר החברים במועצת המנהלים של המתנ"ס נע בין 10 ל- 20, שלהם עניין ונגיעה בפיתוחו וקידומו של היישוב (תקנון מתנ"ס, 1955). כל עובדי המתנ"ס (בד"כ בין 300-50 עובדים)  מקבלים את שכרם מ ן המתנ"ס המקומי, להוציא המנהל שהוא עובד החברה הממשלתית כאמור.
המתנ"ס שואף להיות  מוקד לפעילות חינוכית המכוונת את היחיד, להעשרת עולמו, לקידום מיומנויותיו, לפיתוח כישוריו ולהגדלת אושרו וסיפוקו. גישה זו מכוונת בעיקר אל הפרט ואל מקומו בחברה.
המתנ"ס יהיה גם מוקד לפעילות חברתית המיועדת לקבוצה החברתית (בין אם בסיסה גילאי, משפחתי, ענייני או אינטרסנטי) והוא יכוון פעילותו את ההתחברות לקבוצות ולתהליכי החברות.בו בזמן ישאף המתנ"ס להיות  מוקד פעילות קהילתית המכוונת עצמה למערכת היחסים שבין הקבוצות המרכיבות את הקהילה, תוך דאגה מיוחדת לקבוצות החלשות,  טעונות הטיפוח.
על מנת שהמתנ"ס יבצע בהצלחה את משימותיו, עליו להיעזר בצוות בין  מקצועי, לפתח מתקנים מתאימים,משאבים מגוונים. דבר זה מחייב לקבץ את השירותים הנפרדים למערכת שלמה, מקיפה וכוללנית המקיימת שיתוף פעולה עם מוקדי שירות נוספים בקהילה ועם מוסדות מרכזיים בארץ.
אין להתייחס אל המתנ"ס כאל פדרציה של שירותים שונים, אלא כאל יצירה חברתית מקומית המבוססת על מעורבות גבוהה של יחידים, קבוצות, מוסדות וארגונים הפועלים למען  מטרה אחת – קידומו של היישוב.
                                                            1
מנהל המתנ"ס מתוקף תפקידו כמנכ"ל החברה או העמותה המקומית, מופקד למעשה על התוכניות, משאבי האנוש והכספים ב מתנ"ס.
מנהל המתנ"ס לדעת שמיר בר גל והזנפלד (1987) הוא המשאב האנושי החשוב ביותר של המערכת, טיפוח וקידום מקצועי של משאב זה, הם טריז חשוב כנגד עזיבה, תחלופה ועייפות החומר.
תפקיד מנהל המתנ"ס נתפס כאתגר מספק וכייעוד רב עניין, בתנאי שהמנהל מבין את מרכיביו ואת זהותו המקצועית המיוחדת, המנהלים בכל המחקרים, מכירים בסיפוק שהעבודה מקנה להם, בעיקר במה שנוגע למרכיבי הגשמת חזון חברתי ואישי.
במחקרם של שמיר בר גל והזנפלד (1987) כ- 40% מהמנהלים רואים בתפקידם ייחודיות שאינה ניתנת להשוואה לתפקיד ניהולי אחר.
                        תוכן עניינים
מבוא
נושא העבודה שאלת המחקר.
הצגת בעיית המחקר סקירת ספרות תחלופת עובדים שביעות רצון מהעבודה השערת המחקר משתני המחקר הגדרה נומינלית ואופרציונלית המשתנים הנמדדים באמצעות סולם מדידה בעיית מהימנות ובעיית תוקף מערך המחקר מרכיבי מערך המחקר הסיבות לבחירת מערך המחקר דמוי ניסוי בעיית תוקף פנימי סוג המדגם ושיטת הדגימה השיטה לאיסוף נתונים בירור אמיתות ההשערות שאלון רשימה ביביליוגרפית