הגנה חוקתית על זכויות עובדים באמצעות מנגנון "תכלית החברה" בחוק החברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4816
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

סמינריון בהגנה חוקתית על זכויות עובדים מעמד ההגנה על זכויות עובדים באמצעות  "תכלית הפירמה" תאריך:
01.05.2009
תוכן עניינים
     מבוא … 3
פרק א:דיון תיאורטי . 4
גישות חובקות עולם: ליברליזם קלאסי מול סוציאליזם – 4-5
קידום זכויות עובדים באמצעות מנגנון של "תכלית הפירמה" — 5-11
פרק ב: תכלית החברה- סקירת הסדרים בדין 12-14
פרק ג': משפט משווה- אנגליה,אירלנד, גרמניה, האיחוד האירופי .. 15-20 סיכום ..21
מבוא
בשנים האחרונות מתקיים דיון רחב בסוגיית הרחבת האחריות התאגידית כלפי קבוצות עניין אחרות שאינן בעלי המניות ובפרט בעובדי התאגיד. אולם, עד כה אף מדינה לא העזה להפר את הסטאטוס קוו לעניין זכויותיהם של עובדים באמצעות תיקון חוק החברות שלה. בעבודתי אתמקד במנגנון תכלית הפירמה, תוך שאנסה למצוא מגמות חולשות בארץ ובעולם לעניין שימוש בתכלית הפירמה כמכשיר לקידום אינטרסים וזכויות של עובדים. תחילה, אציג את הגישות התיאורטיות השונות הנוגעות להנחה כי למנגנון תכלית הפירמה תפקיד בקידום אינטרסים של עובדים ומתן הגנה על זכויותיהם. כמו כן, אבחן מהם ההצדקות השונות העומדות בסיס הנחה זו.
בהמשך אציג סקירה של הדין הישראלי ובתוך כך את  חוק החברות המונה מספר הסדרים חקיקתיים שונים שתפקידם בהגדרת ועיצוב תכלית הפירמה. בנוסף, אציג באופן כללי את הפסיקה הנוגעת לתכלית הפירמה.
בפרק משפט המשווה אציג את ההתפתחות המעניינת באירלנד וכן באנגליה לעניין קידום זכויותיהם של עובדים באמצעות תיקון חוק החברות. כמו כן, אציג כיצד באה לידי ביטוי תכלית הפירמה בחוק החברות של מדינות מערב אירופיות שונות, בדגש על גרמניה. כמו כן, אציג תמונת מצב של הדין האירופי (EU) ואת ההתפתחות האוונגרדית והעכשווית באיחוד האירופאי לעניין הקמתן של דירקטיבות של תאגידי ענק ביבשת.
לסיום, אנסה להקיש מן ההסדרים והמודלים השונים המצויים במשפט השווה לעניין הדין הישראלי ואציע הסדר אשר יוכל לשפר ולאזן באופן ראוי וצודק יותר, לעניות דעתי, את מנגנון תכלית החברה הקיים כך שיוכל להוות בסיס אמיתי ואכיף לקידום אינטרסים של עובדי החברה והגנה על זכויותיהם ומאידך, שימור זכויותיהם של בעלי הקניין.