השפעתה של מערכת הביטחון הסוציאלי על מצבן הכלכלי של נשים גרושות בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6058
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

השפעתה של מערכת הביטחון הסוציאלי על מצבן הכלכלי של נשים גרושות בישראל תוכן העניינים
פרק 1 – מבוא
3
  פרק 2 – מערכת הביטחון הסוציאלי ונשים – המקרה של חוק המזונות (הבטחת תשלום) 1972 והסדרי הפנסיה 5
  2.1
חוק המזונות 7
2 .2
הסדרי הפנסיה
1 2
פרק 3 – השפעת ההלכה על הגירושים בישראל– השלכות כלכליות
1 7
  פרק 4 – כיצד משפיעה מערכת הביטחון הסוציאלי על מצבן הכלכלי של נשים גרושות
2 1
  פרק 5 – סיכום ומסקנות
2 6
  מקורות
2 8
  פרק 1 – מבוא
בשלושת העשורים האחרונים אנו עדים לתופעה של עליית רמת ההשכלה של נשים וגידול בשיעור השתתפותן בכוח העבודה במדינת ישראל. שינויים אלה הגבירו את האפשרויות לאוטונומיה ולעצמאותן של הנשים וגרמו להפחתה בחשיבות ערך הנישואים כמקור לביטחון כלכלי עבורן. אחת הדרכים בהן בא הדבר לידי ביטוי הינה עליה בשיעור הגירושים.
ואכן, בשנים האחרונות ניתן לראות כי קיימת עליה מתמדת במספר הזוגות המתגרשים, כאשר בחלק מהמקרים נפרדים בני הזוג תוך הסכמה משותפת המלווה בהסכם גירושים אשר מסדיר את ענייני הגירושים השנויים במחלוקת בין בני הזוג כגון אחזקת הילדים, הסדרי ראיה, מזונות ילדים, חלוקת הרכוש המשותף וכדומה – בכפוף לאישור משפטי, אך במקרים רבים אחרים, בהם קיימות מחלוקות רבות בין בני הזוג, עליהם לפנות לערכאות משפטיות בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה על מנת לנהל את הליכי הגירושים.
הגירושים הוא תהליך כואב ואישי, טעון רגשות והוא נחשב כשני בסולם ההסתגלות מחדש של תומס הולמס וריצ`רד המגדיר את מידת הלחץ הנגרם ע"י אירועים שאנו חווים במהלך חיינו. הסיטואציה היחידה הגורמת ללחץ רב יותר היא שכול של בן-זוג. תהליך הגירושים קשה בייחוד בעבור נשים, אשר נשארות לבדן, לעיתים עם ילדים קטנים, ועליהן להתמודד עם קשיים רבים של הישרדות כלכלית, וזאת בנוסף להתמודד עם הקשיים הרגשיים, המשפחתיים והחברתיים. עליהן לפרנס את עצמן ואת ילדיהן ללא כל עזרה, לדאוג לשלל מטלות הבית ובנוסף להתמודד גם עם ההליך המשפטי שעלותו גבוהה וגורם להכבדת הנטל. בעבודה זו אתייחס לקשיים הכלכליים איתם מתמודדות הנשים בדגש על חוק המזונות (הבטחת תשלום –
1 972) והסדרי הפנסיה וכן להשפעת ההלכה היהודית, הייחודית למדינת ישראל. בנוסף תבחן השאלה האם מערכת הביטחון הסוציאלית בישראל עושה ככל יכולתה בכדי לעזור לנשים הללו.