חזרת ההורה ממינוי בן ממשיך"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3869
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

עבודת סמינריון במקרקעין בנושא:
חזרת ההורה ממינוי " בן ממשיך" קורס:
מקרקעין                                                                                                                                     ינואר 08
תוכן עניינים
מבוא .2
בן ממשיך ומעמדו 3
דרכי מינוי –5
     הסכם עם ההורים —
5
     ירושה –6
     התחייבות בלתי חוזרת בכתב –.7
חזרה מהמתנה …8
סיכום –…13
ביבליוגרפיה -14
מבוא
מוסד הבן הממשיך באגודה שיתופית נוסד במקורו כדי לאפשר לדור המייסדים במושבים למנות צאצא מבין ילדיהם אשר יחזיק ויעבד במשותף עמם את הנחלה, ישקיע את מרצו ואת הונו במשק חקלאי ויטפל בהורים בזקנתם, מנגד מצפה "הבן הממשיך" כי עם פטירת ההורים יקבל את זכויותיהם במשק החקלאי.
בחלוף השנים הפכה סוגיית "הבן הממשיך" לסוגיה קשה מאוד זאת עקב היותו של ההסדר בעייתי בכל הנוגע לתוקפה של התחייבות ההורים למינוי בן ממשיך והמקרים מגיעים לפתחו של בית משפט. מצידו האחד של המתרס עומד הבן הממשיך המנסה בכל דרך להגן על התחייבות הוריו ועל זכויותיו במשק בו השקיע את חייו ולטעון כי עקב אלמנט ההסתמכות מדובר במתנה בלתי הדירה. מצידו האחר של המתרס עומדים ההורים אשר לעיתים קרובות רוצים לחזור בהם מהמתנה או יורשיהם אשר לדעתם כל עוד לא הועברו הזכויות במנהל מקרקעי ישראל על שם הבן הרי שמדובר במתנה שטרם הושלמה הניתנת לביטול בכל עת.
טענה נוספת השגורה בקרב ההורים הינה כי הבן הממשיך לא קיים או לא השלים לכלכל או לזון את הוריו על כן רשאים הם לבטל את המתנה.
בתי משפט נדרשים להכריע בסכסוכים הנסבים על תוקפה של התחייבות ההורים למינוי הבן הממשיך והאם יכולים ההורים בכלל לחזור מהתחייבותם.
הדברים מקבלים משמעות כספית שעה שערכם של משקים רבים העמיר לשווי המשקף נכס יוקרה וכי נכס זה הינו הנכס הבלעדי של העיזבון.  עבודתי הנ"ל תעסוק בסקירה קצרה של מוסד "בן ממשיך", מעמדו ודרכי מינוי ולאחר מכן אעמוד על סוגיית חזרת ההורה מהמינוי. אבחן האם יכול ההורה לחזור בו ובאיזה מקרים. מה ההלכה הפסוקה בנושא.